CSALÁDPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
TEREMTÉSVÉDELEM
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
» HÍREINK »
Az alábbiakban Zatykó László ferences atya elmélkedését olvashatják.Az abortuszokban évente világszerte csaknem ötvenmillió a halott, egytől egyig gyerekek, egészséges magzat-gyermekek. Az öngyilkosok – ők mennyien? És a lelki halottak, az Istent játszó istenkedők? Megszámlálhatatlan! Beteg a világ? „Gonoszságban fetreng” (1Jn5,19), halálos beteg. Orvosra, megmentőre, üdvözítőre vár. Vár?
Világjárvány van. Most el vagyunk zárva a templomtól, a nagy húsvéti ünnepléstől. Be vagyunk zárva félelmeinkbe. Félünk a betegségtől, a járványos kórtól, attól, hogy megfertőződünk, hogy fertőzünk. Ilyen húsvétunk még nem volt, mondogatjuk − meggondolatlanul. Nem gondolva azokra, akik az iszlám, vagy a kommunista terror alatt mindig is ilyen elzárt húsvétot éltek, élnek meg.
De volt még ilyenebb húsvét is: az elárvult, kisírt szemű tanítványoké, akikről azt olvassuk, hogy „aznap, amikor beesteledett, a hét első napján a zsidóktól való félelmükben zárt ajtók mögött tartózkodtak” (Jn 20,19), s nyolc napra rá, ugyanígy (Jn 20,26). Félelmüknél már csak a gyászuk nagyobb. Vigasztalhatatlan szomorúságukba zárkóznak. Az elmúlt napok szörnyűségei lemerítették őket, beomlottak, lebénultak, kialvatlanok, reményvesztettek, elveszettek. S az asszonyok a köreikből mindezt még tetézik: képtelen történetekkel állnak elő az elhengerített kőről, a kipakolt sírkamráról, akárcsak a gyerek-apostol, a „szeretett tanítvány”, János, aki hajnalban azzal jön vissza a sírkamrából, hogy ő ott mindent rendben talált, és hogy ő bizony bizakodik (Jn 20,8). Péter is ott volt, de ő most nagyokat hallgat. A gyászában bolydult Mária Magdolna meg abnormális ujjongással egyre csak azt hajtogatja, hogy „látta az Urat” (Jn 20,18), s ilyenkor mindig földre borul. A tanítványok félnek, de nemcsak a zsidó hatóságoktól, hanem e délibábos mendemondáktól, a „csalfa vak reménytől” is. Bezárkóznak, elzárkóznak.
Eközben a templomban tetőfokára hág a fényes ünneplés, a hág hápeszáh, a tízedik csapástól, az öldöklő angyaltól megmenekülés, majd a hág háhérut, a tengeren való átkelés, az egyiptomi rabságból való szabadulás, a fölszabadulás, a szabadság hálaünnepe. Lobognak a fáklyák, szólnak a fanfárok, harsog a dobbal, lanttal, citerával kísért zsoltárének, a dicsőítés, melyet az aranyló, illatos tömjén felhők egyenesen az Úr trónja elé röpítenek. A sokaság a megmenekülést, a szabadságot ünnepli, míg az apostolok kis csapata a menekülést keresi bezárt rabságában.
Leszáll az est, a tanítványokban teljes a sötétség. Mélyponton vannak, a null-ponton. Ekkor Jézus, ahogy ígérte, mint a tolvaj (Mt 24,43-44), nesztelenül köztük terem (Jn 20,19). Különleges tolvaj. Csak adni tud, észrevétlen ajándékká lenni. Belopja magát, „csöndesen és váratlanul” a roskadozó lelkekbe. A rideg-sötét siralomház nyomban templommá lesz, de másmilyenné, mint a világ csodája jeruzsálemi templom. Itt már nem kövekről van szó, aranyló ornamentikáról. A feltámadt Jézus, a Bárány maga a templom (Jn 2,19-22; Jel 21,22), az imádság, az Atya háza (Jn 2,16). És mindazok, akikbe − Lelkét árasztva (Jn 20,22) − békéjét (Jn 14,27; 20,19.21.26), örömét (Jn 15,11; 17,13; 20,20) leheli, vele egy testté, egy templommá (Ef 2,19-22) lesznek. E templom napnál fénylőbb „lámpása a Bárány” (Jel 21,23). Innen Assisi Szent Ferenc Naphimnusza.
Ez a templom, ez a szentegyház élő, eleven test. Semper renovanda, mindig, szüntelen újjászületésre (Zsolt 51,12; Ezek 11,19; 18,31; 36,26; Jn 3,3.5-8), megújításra szorul, megújítandó, miközben ez a templom, a szentegyház már így leverten, sötéten, beomlottan, súlyos betegen, sérülten, több sebből vérzőn is templom. A feltámadt Jézus már gyászukban, sírásukban, félelmeikben, elhagyatottságukban, megszégyenültségükben és kudarcukban is ott volt, jelen volt, a tanítványokkal volt, és ez így is lesz „minden nap a világ végezetéig” (Mt 28,20). Az Úr, a feltámadt Jézus − Emmanuel, ő a „velünk az Isten” (Mt 1,23) mindenkor és mindenhol. „Vallja meg most Izrael” – szólít meg bennünket a 124. zsoltár. Vallja meg a szentegyház, ha ő nincs velünk, akkor csak a sötétség van, akkor nincs remény, süllyedünk (Mt 8,23-27; Mt 14,28-33), átcsapnak a hullámok felettünk (Zsolt 124,1-8), elmerülünk, „mint ólom a nagy vizekben” (2Móz 15,10). Őáltala, Ővele és Őbenne teljesednek a Mózesnek és a prófétáknak adott ígéretek (Lk 24,27.44). Általa Isten „sátrat vert közöttünk” (Jn 1,14). Ő az égő, soha el nem égő csipkebokor, aki a VAN (2móz 3,14), aki a mindenkor bajban lévő népéért van, mely nép nélküle tehetetlen (Jn 15,5), ő az „értetek van” örök szeretetlángolás a „nem szeretik a szeretetet” (Assisi Szent Ferenc) világban. Ő a szekhina, az óvó felleg, sötét éjeinkben a tűzoszlop (2Móz 13,21-22), vándor a vándorokkal (Lk 24,15), Út (Jn 14,6) az úttalan úton: „Hegytetőn, hol nincsen út, / elnyúlt testem ingyen Út” (Szedő Dénes: Futsz az Úrtól hasztalan – Keresztút, 9. állomás)
„Jézus Krisztus ugyanaz tegnap, ma és mindörökké” (Zsid 13,8). Amilyennek megismertük őt Galilea, Szamaria, Júdea poros útjain, útvesztőin, olyan ő most, feltámadása révén az egész világ számára. Láttuk, hogy „a fájdalmak férfijaként” (Iz 53,3) ott van minden emberi fájdalomban, nyomorúságban. Isten Bárányaként magára veszi a világ bűnét, így veszi el (Jn 1,29). „Betegségeinket hordozta” (Mt 8,17; 25,36), és így vette el. Ismerve, megszenvedve éhséget és szomjúságot (Mt 4,2; 25,35; Jn 4,7; 19,28) van gondja az éhezőkre (Jn 6,3-13.33-59), a szomjazókra (Jn 2,3-11; 7,37; Jel 22,17). Megéli az otthontalanság (Mt 8,20; 25,35), a ruhátlanság (Mt 25,36; 27,28.35) kiszolgáltatottságát, a megszégyenítésnek, gúnynak, kínzatásnak válogatott válfajait. Ott van tanítványainak a viharaiban, félelmeiben (Mt 8,26). Az ő lelke sem mentes a viharoktól és háborgásoktól (Jn 11,33). Véres verejtékezéssel élte meg a halálfélelmet (Lk 22,44), ismerte a „rettegni és gyötrődni” (Mk 14,33) tusáját. Imádságaiból nem hiányoztak a riadt lelkek Istenhez forduló kiáltásai (Zsolt 22; 31,10; 39,13; 42,12; 43,5…): „Ő testi élete idején könyörgésekkel, hangos kiáltással és könnyek között járult az elé, akinek hatalma van arra, hogy kiszabadítsa őt a halálból” (Zsid 5,7). Istenszeretetében mindenkinél kegyetlenebb teljességgel élte át az Isten nélküliség rettenetét, a horror vakuit, az üresség, a semmi rémületét (Mt 27,46; Zsolt 22,2). Feltámadásának erejéből jelen van mindazok életében, akik ezeket elszenvedték, elszenvedik. Erről szól Meliton, szárdeiszi püspök (+ 190) a prédikációjában: Krisztus „sokakban sokat elszenvedett; Ábelben megölték…, Józsefben eladták…, a prófétákban pedig meggyalázták…”. A mondat befejezetlen, mert befejezhetetlen: Auschwitzban elgázosították, a Gulágon agyonverték, az Andrási út 60 kínzókamrájában halálra vallatták, az intenzív osztályok személytelenségében magukra hagyták... Jézus nem megérkezik e nyomorúságokba, hanem benne van.
A feltámadt Jézus nem kívülről, mint egy felmentő sereg, falat s zárat ostromolva jön a tanítványaihoz. Ott van velük a bajban. Ő, úgy a Jó Pásztor, hogy maga a nyitott ajtó a juhok számára: „Én vagyok az ajtó” (Jn 10,7.9). Megnyílik, s megnyit. Felismerik, hogy az Úr az. S ők – „bár az ajtók zárva voltak” −e nyitottságban mindennél dúsabb, s tágasabb legelőre lelnek: Jézus az övék, s ők Jézuséi. Eltelnek ott, a szűkös bezártságban e mindennél tágasabb legelő ízével, illatával, szabadságával: „Öröm töltötte el a tanítványokat”( Jn 20,20).
Jézus nélkül mind e széles, zajos, tarka-barka nagyvilág kiábrándító zárt osztály. Jézussal a legzártabb karantén is templom: „Tágas hajlék, nincs fala” (Szedő Dénes: Betlehemnek városa). Szerb Antalt 1944-ben a Balfi munkatáborban ölik meg. Már fogolyként − Sík Sándor segítségével, levelezés útján − itt fejezi be a Száz vers című antológiáját. A könyvet Angelus Silesius (1624-1677) ferences szerzetes Jézushoz intézett szavaival zárja: „Vasalhatsz bár ezer bilincsbe szorosan: / szabad vagyok, szabad szárnyalni magasan” (Szedő Dénes ford.).
Zatykó László
Fotó: Pixabay, migorkat, newjsag
2025. november harmadik hetében a Váci Egyházmegye papjainak és állandó diakónusainak egy csoportja lelkigyakorlaton vett részt Vácon, amelyen a tanításokat Juhász Ferenc miskolci plébános tartotta. A téma a magvetőről szóló példabeszéd volt. Az egyházi év végén az ötnapos elcsendesedés segítségére volt a lelkipásztoroknak, hogy feltöltődjenek, hivatásukban kicsit felfrissülve tudják megkezdeni az új egyházi évet. De jó alkalom volt arra is, hogy megéljék a papi testvéri közösséget is, amelyben a megosztásra és a baráti beszélgetésekre is jutott idő.
Az "Angyalbatyu" egy gondosan összeállított ajándékcsomag, amelyben jó állapotban lévő játékok, apró ajándéktárgyak, édességek és pipere holmik találkoznak személyes üzenettel, jókívánsággal, képeslappal vagy rajzzal.
Sikerek és kudarcok váltakoznak a karitászos munkában, melynek lényege, hogy Krisztus szeretetét vigyék az emberekhez. Nem lehet mindenkinek segíteni, de a sok kisebb-nagyobb segítség mégsincs hiába. A Lélekjelentlét 16. adásában Bogdányi Krisztina, az Alsógödi Katolikus Karitász vezetője mesél a munkájáról, az emberekről, arról, hogy legjobb sok kicsit adni, de azt nagy szeretettel.
Árpád-ház Szent Erzsébet ünnepnapjához közeledve, november 15-én, a Váci Egyházmegyei Karitász három önkéntese részesült Szent Erzsébet-díjban a székesegyházban bemutatott szentmisét követően. A díjakat Marton Zsolt megyéspüspök és Dr. György-Kovács Gábor, a Váci Egyházmegyei Karitász igazgatója, állandó diakónus adta át. A szertartást követően a megszentelt Erzsébet-kenyereket is kiosztották, majd eljuttatták a rászorulókhoz.2025. november 24. hétfő
Emma
Jézus egy alkalommal megfigyelte hogyan dobják a gazdagok adományaikat a templom perselyébe. Közben észrevette, hogy egy szegény özvegyasszony két fillért dobott be. Erre megjegyezte: „Bizony, mondom nektek, ez a szegény özvegy többet...
Összes program »