
» HÍREINK »
A mai gyerekek már egész más környezetben szocializálódnak. Mozaikszerű érettséggel, sokszor teljes járatlansággal érkeznek meg a hittancsoportokba. A hitoktatóknak nagy kihívás, hogy egyszerre kell lekötni a hívő családban felnőtt és a teljesen „laikus” tanulókat. A fiatalok ébren töltött idejük jelentős részét valamilyen képernyő előtt töltik. A számítógép, vagy az okos telefon világa jelenti nekik a szociális teret. Itt barátkoznak, itt építenek közösséget, innen szerzik az információikat, itt kommunikálnak a külvilággal itt közlik magukat. Míg az őket nevelő generációknak eszköz az információs technológia, nekik már élettér. Két lehetősége van a hitoktatónak; vagy sikerül lelassítania a gyereket arra a szintre, ahol már eléri a szívét, vagy neki kell „felgyorsulni” arra a szintre, ahol a gyerekek vannak. A hagyományos ún. frontális – poroszos- oktatási stílus ma már nem működik. Mérések szerint kb. 7 percig lehet lekötni a tanulók figyelmét egyféle módszerrel. Ez azt jelenti, hogy egy tanítási órán legalább 6-7 féle módon kell az ismereteket átadni. Szerepeljenek benne, játékok, páros, vagy kiscsoportos feladatok, vetélkedők, kép- és hangbejátszások, rejtvények, stb.
Ahhoz, hogy a hitoktatók pedagógiai módszertanának kincsestára növekedjen, rendszeresen képezniük kell magukat. Tavasszal és ősszel 2-2 szervezett képzésen vesznek részt. A szakmai napokon az Egyházmegye valamennyi hitoktatójának részt kell vennie, a területi képzéseken kistérségek szerint 15-25 hitoktató jelenik meg alkalmanként. Évközben és a nyári szünetben 1-3 napos továbbképzéseket szervezünk.
Ezen a nyáron 5 féle továbbképzést szerveztünk összesen 8 csoportnak. A „Számítástechnikai megoldások a hittanórán” egy napos képzésen megtanulhatták az érdeklődők, hogyan lehet letölteni hangokat és filmeket az internetről, hogyan lehet kivágni és használni a kívánt részeket, hogyan működik a Prezi nevű korszerű prezentációs program és miként lehet a Kahoot nevű alkalmazás segítségével a legelevenebb gyerekeket is bevonni a munkába. A hitoktatók technikai jártassága segít abban, hogy a tanulókat újszerű módon is elérjék a katekéták. Egy Facebook-on feladott házi feladatot szívesebben oldanak meg a gyerekek, mint ha füzetbe kellene elkészíteni valamilyen munkát. Az egyik legnagyobb sikerű képzésünk a „Padlóképek a hittanórán” elnevezésű drámapedagógiai elemekkel dolgozó, két napos képzés volt. Két csoportban több mint 30 hitoktató vett részt ezen. A német Franz Kett „egységes értelemorientált pedagógia” módszertanának hittanos adaptációját is megtanulták.
A harmadik módszertani képzés a Szalézi pedagógia rejtelmeibe avatta be az érdeklődő katekétákat. Talán a módszertani kérdéseknél is sokkal fontosabb a lelki felkészültség, az élő hit. „A sivatagi atyák bölcsessége” elnevezésű önismereti képzésen a nagy misztikus szentek bizonyságaival foglalkoztunk. Avilai Nagy Szent Teréz, Szent Ágoston, Aquinoi Tamás, Johannes Tauler és a nagy kortársak Thomas Merton, Richard Rohr és Henri Boulad írásai alapján merültünk el istenkapcsolatunk mélységeiben. Ötödikként az Antropos Mentálhygiénés Egyesület; „Hivatás-szerep fejlesztő tréning a bibliodráma módszerével” elnevezésű három napos, szintén nagy sikerű képzésen vehettek részt hitoktatóink közül tizennégyen.
Az iskolai hitoktatás szükségességéről és jelenlegi gyakorlatáról még ma is megoszlanak a vélemények. Természetes, hogy a szentségi hittan helye a plébánia, ám nehéz vitatkozni azon, hogy a kötelezően választható hittan keretében olyan tanulókat és rajtuk keresztül a szüleiket tudunk megszólítani, akiket egyébként nem tudnánk elérni. Rohanó világunkban, a „versenyképes tudásra” koncentráló iskolarendszerben ez az egyetlen tantárgy, amely valamennyi gyermeknek életre szóló meghívást közvetíthet szerető Mennyei Atyánkhoz, a keresztény élet gazdagságának megmutatásával.
Tornay Gábor
Hitoktatási referens
Váci Egyházmegye
2025. július 1. kedd
Annamária és Tihamér
Jézus egy alkalommal hajóba szállt, és tanítványai követték őt. Egyszerre csak heves vihar tört ki a tavon, úgyhogy a hullámok elborították a hajót, Jézus pedig aludt. Tanítványai odamentek hozzá, és fölkeltették:...