
» HÍREINK »
Isten többszörösen kifejezi, hogy nemcsak elindította a világot, hanem fenn is tartja, sőt, magasabb szintre emeli. A csodák és a szentek élete tanúsítja, hogy Isten nem feledkezett meg rólunk. Alakulófélben van világunk, és ez időnként küzdelmet is jelent. De a világ formálódásának végkifejlete a világ megdicsőülése. Ahhoz viszont, hogy ennek „mindig örüljünk”, szükségünk van az évenkénti nagyböjtre, amely kiemel a felszínes, megszokott, rutinszerű dolgainkból, és „kiküld a pusztába”.
Nem tudunk örülni a legjobbnak se, ha szívünk és életünk telítődik a hétköznapi dolgok sokaságával. Kellenek kényelmetlen helyzetek, amelyek kirobbantanak megszokásainkból. Az evangéliumban Márk azt írja, hogy Jézus vadállatok között volt, de angyalok szolgáltak neki. Jézus nem kalandtúrára megy, hogy adrenalin-szintje megemelkedjék, hanem olyan újdonságot készít elő, amelynek még nem lehet látni a végét. Valójában a nagy küldetése előtti lelkigyakorlatot végzi el. Ő a pusztai megkísértése után már nem ugyanolyan emberként tér vissza. Mi viszont részt veszünk rengeteg lelkigyakorlaton, és – bárcsak minél több kivétel lenne, – de semmi nem változik az életvitelünkben. Minél inkább belekényelmesedünk ebbe a világba, annál inkább egymás vadjai leszünk, és eszünkbe sem jut az angyalok által képviselt Istenre bízni életünket.
Jézus negyven napot töltött a pusztában. Szimbolikus kifejezések… A negyvenes szám (mint oly sok alkalommal a Szentírásban) azt fejezi ki, hogy Isten és ember találkozásának tanúi vagyunk. Ennek módja igen sokféle, és ahhoz, hogy az Ő szentségéhez igazodjunk, nem mindig kellemesek az események, amelyeket át kell élnünk, de mégis, belül, lelkünk mélyén valami mozgat. Jézust a Lélek viszi a pusztába, és bennünket is ő visz, ha hagyjuk. A puszta az a találkozási pontunk Istennel, amely mindenkiben „benne van”, de nem biológiai formában.
Jézus teljesen magára veszi emberi létállapotunkat. Bűnöktől összekuszált világunkba jön el, de értelme és a szabad akarata romlatlan. Van ereje nemet mondani a gonosz kísértéseire. (Márk evangélista nem részletezi a kísértéseket). A vadállatok emlegetését felfoghatjuk úgy is, hogy a teremtmények a bűneink következményeként ellenünk fordulnak. Isten szelídsége nem kellett, mert túlzottan „vontatottnak” tartotta az ember, hát most minden bevadult. Védekezik mindenki, ahogy tud. Mégis, a megvadult természetünket is szelíddé (nem butuskává, hanem harmonikussá) tudja formálni Isten, ha az ő Küldöttjére figyelünk.
A nagyböjt tehát messze több, mint hogy eszünk-e pénteken húst, vagy nem. Messze több mint centizgetni a szabályokat, amelyeket egyházunk üdvösségünkért intelmekbe öntött (nagy sóhajtás a húsvéti gyónás után, mondván, egy évre le van tudva…) Ne legyünk szűkmarkúak! A teljes életünkről van szó!
Isten nem számolgatja bűneinket. Egyszerűen csak szeret. Hív, szólít és kizökkent görcsös szokásainkból, hogy a főparancs jegyében újrakezdjük emberi kapcsolatainkat.
B év, Nagyböjt 1. vasárnap
Váci Egyházmegye
2025. szeptember 9. kedd
Ádám
Jézus egyszer fölment egy hegyre imádkozni. Az egész éjszakát Isten imádásában töltötte. Másnap magához hívta tanítványait, és kiválasztott közülük tizenkettőt, akiket apostoloknak nevezett: Simont, akit...