
» HÍREINK »
Az egyházmegye egyetlen Gyertyaszentelő Boldogasszonynak szentelt templomában Marti József plébániai kormányzó köszöntötte a váci megyéspüspököt, valamint a helybéli és a környékről érkezett híveket. Elmondta, hogy a templom oltárképe a nagyszombati kegyképnek a másolata, és kiemelte, hogy a megáldott gyertyák, arra emlékeztetnek bennünket, hogy valamennyiünknek krisztushordozóvá kell válnunk. Bevezetőjét követően a főpásztor a Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepét a találkozás ünnepének nevezte és hangsúlyozta, hogy kis szigetként kapcsolódik a karácsonyi ünnepkörhöz, majd megáldotta az Urat jelképező gyertyákat.
A megyéspüspök homíliájában felidézte az ószövetségi törvény előírását, mely szerint, minden újszülött gyermeket be kell mutatni a templomban, és a Mindenhatónak kell ajándékozni. A zsidó nép ezt hálából tette, mert megmenekült Egyiptomból, és az utolsó csapás (az elsőszülöttek halála) nem sújtotta az ő gyermekeiket. Ez az ajándékozás szimbolikus volt: minden gyermeket meg lehetett váltani áldozati állattal. József és Mária megtartotta a törvényt és elmentek bemutatni gyermeküket a templomba, ahol két szentéletű öreggel találkoztak Simeonnal és Annával, akik tudták ki a gyermek és nyilvánosan kifejezték örömüket. A Megváltóval való találkozás Simeon életének az értelme volt, addig nem akart meghalni míg nem találkozik a Megváltóval. A két öreg találkozott az Istennel, a fénnyel, a világossággal, aki karácsonykor „gyulladt föl” a világtörténelemben. Megláthatták az értünk emberré lett, megtestesült Istent, azt a Fényt, aki értelmet ad az életünknek, ezért tartozik ez az ünnep a karácsonyhoz – emlékeztetett a püspök.
Az ünnep régi, szép magyar neve: Gyertyaszentelő Boldogasszony, helyén eredetileg pogány, római ünnep állt: Mars hadisten édesanyját ünnepelték. Égő fáklyákkal járták a várost és dicsőítettek egy általuk kitalált, nem létező személyt. Egyházunk ősi pedagógiája és bölcsessége, hogy úgy nevel egy pogány népet a krisztusi hitre, hogy a pogány kultuszok helyébe keresztény ünnepeket ültet. Ezt teszi most is, amikor a fáklya helyett gyertyát ad a kezünkbe, ami az igazi Fényt, Jézust jelképezi. A gyertya Jézus személyét jelképezi: a viasz az emberségét, ami értünk elégett, a kanóc az emberi lelkét, a láng az istenségét. „Ahogy a Szűzanya a karjában tartotta a kis Jézust, mi azzal a szeretettel visszük a templom körül a gyertyalángot, majd elfújjuk és hazavisszük. Azt a fényt, amit a gyertya jelképez, nem szabad kioltanunk a szívünkben. Világítanunk kell vele otthonunkban, munkahelyünkön, a betegek ágya mellett. Jézus azért jött közénk, hogy meggyújtsa bennünk az Ő szeretetének fényét. Ezt a szeretetet, fényt vigyük magunkkal és adjuk tovább embertársainknak. Így, mi is igazi gyertyák leszünk, amelyek - Márai Sándor szavaival -, talán csonkig égnek, de a fényük hazatalál az örök világosság országába”- gondolattal zárta szentbeszédét a megyéspüspök.
A liturgia szentségi körmenettel ért véget, melyben a település híveiért, családjaikért és lakóhelyükért imádkoztak az egybegyültek és kérték a Szentségi Jézus segítségét mindennapjaikra.
Fotó: Palotás Fényműhely
Szöveg: Bölönyi Gabriella
Váci Egyházmegye
2025. szeptember 15. hétfő
Enikő és Melitta
Jézus atyja és anyja ámulva hallgatták mindazt, amit Simeon mondott. Simeon pedig megáldotta őket, és így szólt Máriához, Jézus anyjához: „Lám, e Gyermek által sokan elbuknak és sokan feltámadnak Izraelben! Az...