CSALÁDPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
TEREMTÉSVÉDELEM
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
Templomok miserendje »
» HÍREINK »
„Fogadjuk szívünkbe, és tegyük életünk középpontjává az Oltáriszentségben velünk jelen lévő Jézus Krisztust!”Minden szentmise valójában Úrnapja, miért ünnepeljük meg külön ezt a csodálatos misztériumot? – tette fel homíliája elején a főpásztor a kérdést, majd az ünnep kialakulásáról beszélt. A XIII. században Krisztus szolgái, a papok, különösen a főpapok elvilágiasodtak. A főpapság anyagias lett, élvezte a gazdagságot. A kanonokok ekkor hagytak föl a közös élettel és költöztek külön házba. Ekkor egy új eretnek hit lopta be magát az egyházba. Az albigensek és a valdiak mozgalma, akik Jézusról azt állították, hogy az Eucharisztiában csak látszatteste van. Az eretnekség Franciaországból indult és kezdte behálózni egész Európát. Amikor az egyház a romlás útjára tér, Isten megmutatja, hogy Ő van, és megmutatja igazi Egyházát. 1209-ben egy umbriai parasztruhába öltözött fiatalember jelent meg tizenkét társával együtt III. Ince pápa előtt: Assisi Szent Ferenc, aki felrázta az egyház lelkiismeretét. Ugyanebben az évben egy németalföldi szerzetesnővérnek, Juliannának látomása volt: a teliholdat látta, amint le volt törve belőle egy darab. Látomásához magyarázatot is kapott: az Úr azt akarja, hogy testének és vérének külön ünnepe legyen a Szentháromság vasárnapját követően. Julianna nővér látomásait számos pap és főpap kétkedve fogadta. Az ünnep bevezetése váratott magára, mígnem újabb csoda történt. Az itáliai Bolsenában egy pap kezében átváltoztatáskor a szentostya vérezni kezdett. A pápa ennek hatására vezette be kötelező ünnepként az egész egyházban. Fontos volt az Úr Jézus valóságos testének és valóságos vérének a kifejezése. Ettől kezdve létezik a szentmisében az „Úrfelmutatás” – mondta a szónok.
A kenyérszaporítás volt Jézus Krisztus egyik legnagyszerűbb csodája. Hallgatói három napig étlen-szomjan hallgatták szavait a pusztában. Harmadnap este kenyeret szaporított az éhes tömegnek. A lelkesedés - érthetően - a tetőpontjára hágott. Királlyá szerették volna tenni, de Ő otthagyta őket. Másnap arról beszélt, hogy Ő az égből alászállott élő kenyér, aki e kenyérből eszik, örökké él. Az Ő személye, szeretete, példája, a belőle áradó Lélek táplálék. Majd azt mondotta, nemcsak az Ő gondolatai, szeretete táplálék, hanem az Ő Teste, amit meg kell enni, és az Ő Vére, amiből inni kell – hallhatták a hívek Szent János evangéliumából.
Ezt követően az Eucharisztia lényegéről elmélkedett a püspök. Az Úr Jézus az utolsó vacsorán az emberiség nevében új szövetséget kötött a Mennyei Atyával, és ennek új áldozatot rendelt. A bárány-áldozat helyett kenyér és bor áldozatot. Ez a kenyér és bor azonban nem egyszerűen kenyér és bor áldozat, mert a kenyérre azt mondta, hogy „ez az Én Testem”, a borra, hogy „ez az Én Vérem”. A Szentlélek erejével formálta Krisztus a kenyeret és a bort az Ő szent Testévé és Vérévé. Krisztus Testével és Vérével van jelen a kenyér és a bor „színe” alatt. Krisztus Teste és Vére megjeleníti szeretetét, amely a keresztfán dobogott szívében. Krisztus ezzel a szeretettel összeforr velünk, és egyesíti a Mennyei Atya iránti szeretetünket az Övével. Az Úr táplálja engedelmességünket, alázatunkat, áldozatunkat. Az Övét egyesíti a miénkkel, hiányainkat az Ő érdemeivel pótolja. A keresztségben Isten életében részesülünk. Ennek az életnek is szüksége van táplálékra. Ez a táplálék az Oltáriszentség. A szentmisében vesszük magunkhoz Krisztust, amelyre föl kell készülnünk. Akinek halálos bűne van, annak meg kell előtte gyónnia. Akinek bocsánatos bűne van, elég, ha a szentáldozás előtt őszintén megbánja. A szentáldozás előtt egy órával szentségi böjtöt tartunk. Krisztust nem lehet látni, figyelmünk könnyen elkalandozik, ezért áldozás előtt fokozatosan össze kell szednünk gondolatainkat, fel kell indítani hitünket, hogy Jézus itt valóban jelen van, testi valóságában. Krisztus teste a szentostyában nem a földi, hanem a mennyországi, megdicsőült teste. A szentáldozás után a szívünkben foglalkoznunk kell Jézussal, meg kell köszönnünk, hogy eljött hozzánk. Áldozás után az áldozó hordozza Krisztus jelenlétét, amíg halálos bűnnel ki nem oltja. Egy nap két szentmisén is lehet áldozni, ha azokon teljes egészében részt veszünk. Az Eucharisztia ünneplése a katolikus lelkiség központja, ezért az Oltáriszentségnek különleges tisztelete van egyházunkban (örökmécs, szentségimádás, szentséglátogatás, Úrnapja). Fogadjuk szívünkbe, és tegyük életünk középpontjává az Oltáriszentségben velünk jelen lévő Jézus Krisztust – buzdította a híveket a megyéspüspök homíliája végén.
A szentáldozást követően a jelenlévő hívek a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus imáját mondták el közösen.
Szerkesztés és fotó: Bölönyi Gabriella
Váci Egyházmegye
Marton Zsolt megyéspüspök szentévi mariazelli zarándoklatra hívta az egyházmegye papjait október végén. A harmincnégy fős papi csoport lelkivezetője maga a püspök, segítője Tóth András egyházmegyei spirituális, idegenvezetője Csillag Péter állandó diakónus volt. A háromnapos zarándoklat a lelki feltöltődés és a közösségépítés ideje volt.
Idén ünnepli alapítása 70. évfordulóját a váci székesegyház Szent Cecília Kórusa. A Varga László atya vezetésével működő együttes jubileumi hangversenysorozattal turnézik, melynek első állomása Kolozsvár volt, ahol október 12-én egy ősbemutatóra is sor került. A Magyar Kuríron megjelent írást olvashatják.
Időről időre mindannyian összetörünk, megszenvedünk visszafordíthatatlan veszteségeket, elveszítünk valakit, valamit. Ebben a beszélgetésben ahhoz igyekszünk segítséget nyújtani, hogy a gyászhoz kapcsolódó tévhitek ne mélyítsék tovább a fájdalmat, megleljük a gyógyulás útját és egyben képesek legyünk támogatóan jelen lenni a gyászban egymás számára is. Graf Orsolyával, a Gyászfeldolgozás Magyarország Központ munkatársával, gyászfeldolgozás módszer specialistával Király Eszter beszélgetett a Lélekjelenlét podcast 15. adásában.
Szent Imre ereklyéje érkezett a szalmatercsi templomba 2025. szeptember 7-én, a szentmise alkalmából pedig megtelt a templom, a gyergyóditrói testvérek a csíksomlyói Szűz Mária áldását hordozó lobogóval érkeztek és énekelve vonultak be. Kapás Attila plébános a búcsúmise elején megszentelte a Szent Imre szobrot ábrázoló templomi zászlót, emlékeztetve a hit és a közösség erejére. Alább Tőzsérné Dudás Erika írását olvashatják.
Október 21–22-én ünnepelte a Gödöllői Premontrei Apátság közössége a Szent Ágoston prépostsági templom felszentelésének első évfordulóját. A kétnapos eseménysorozat keretében tartották a templom alapítására örökségét felajánló Sopronyi Kálmánka (1924–1937) egykori premontrei diák és szüleinek újratemetését is. A Magyar Kuríron megjelent írást adjuk közre.2025. november 7. péntek
Rezső
Abban az időben Jézus ezt a példabeszédet mondta tanítványainak: „Egy gazdag ember előtt bevádolták intézőjét, hogy eltékozolja ura vagyonát. Erre ő magához hívatta és így szólt hozzá: Mit hallok rólad? Adj...
Összes program »