CSALÁDPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
TEREMTÉSVÉDELEM
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
Templomok miserendje »
» HÍREINK »
Az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK) ötödik napján, szeptember 9-én a laudest követően a nigériai John Onaiyekan bíboros, Abuja emeritus érseke tartott katekézist és Mary Healy a detroiti Szent Szív Szeminárium biblikus teológusa, egyetemi docens, egyike a három nőnek, akiket 2014-ben Ferenc pápa kinevezett a Pápai Biblikus Bizottság tagjává tett tanúságtételt a budapesti Hungexpón.John Onaiyekan bíboros elmondta: hogy hazája problémáit nem lehet muszlim–keresztény konfliktussá egyszerűsíteni, az áldozatok között keresztények és muszlimok is vannak, s minden felrobbantott bomba mérgezi a társadalmat és világszerte felerősíti a kereszténység és az iszlám harcáról szóló gondolatokat. „Ez végzetessé fajulhat, ezért minden erővel a párbeszéd megnyitásán kell dolgoznunk” – figyelmeztetett a bíboros. Nigériában negyvenmillió katolikus él, s általában kihívásokkal teli a keresztények kapcsolata a muszlimokkal, akik erőszakosak is tudnak lenni – mondta a bíboros, majd hozzátette: „Nem félünk, reményünk van, mert az Úr Jézus velünk van!”
XVI. Benedek apostoli buzdítása a szent Eucharisztia három dimenzióját vizsgálja – tanított Onaiyekan: hinni a szentséget, ünnepelni, illetve élni a misztériumot. Azért imádkozott, hogy „a Szentlélek adja, hogy az Eucharisztia teljes igazságát fogadhassuk be”.
A II. vatikáni zsinat Sacrosanctum concilium kezdetű dokumentumának egyik cikkelye így fogalmaz: „Az utolsó vacsorán, azon az éjszakán, amikor elárulták, Megváltónk megalapította testének és vérének eucharisztikus áldozatát.” Akkor kezdődik minden, amikor Jézus azt mondja: „ez az én testem”, s nem azt mondta: „ez a testem szimbóluma”, s ugyanígy beszélt az ő vérével kapcsolatban is. Onaiyekan bíboros a „valóságos jelenléthez” kapcsolódva azt is hangsúlyozta, hogy az átváltoztatást érvényesen felszentelt pap tudja elvégezni, mert ő tud Krisztus személyében cselekedni. Jézus az ő apostolainak azt mondta: „ezt cselekedjétek az én emlékezetemre!”.
1965-ben Athenagorasz pátriárka és VI. Pál pápa kölcsönösen visszavonták az 1054-es egyházszakadáskor kimondott kiközösítéseket, s a megbékélés nyomán keresztények és ortodoxok nyitottá válhattak egymás iránt a „valóságos jelenlét” közösségében. Ez az „ősi mag” az inkulturáció által a sokféle rítus formájában sem változik. A továbbiakban az előadó – Ferenc pápa Amoris laetitia kezdetű apostoli buzdítására utalva – részletezte az áldozásra vonatkozó egyházi tanítást.
Mary Healy elmondta, hogy New York-i katolikus családból származik, minden vasárnap misére jártak, de nem ismerték az Urat személyesen egészen addig, míg szülei életében áttörés nem történt: szinte beleszerelmesedtek Jézusba, 12 éves volt ekkor. Később átélte az eltávolodást és az ürességérzést: „Hogyan találjam meg az Urat? Hogyan imádkozzak?” – tette fel a kérdést. Ohióban, a Szent Ferenc Egyetem hallgatójaként, amikor a campuson egész éjszakás szentségimádást hirdettek elment, rózsafüzért, litániát mondott, de az idő nagyon lassan telt. Úgy érezte, túl sok neki az egész éjszakás ima, inkább hazamegy. Amikor azonban kilépett a kápolnából, egy pillanat alatt átérezte, hogy Jézus ott van a monstranciában, és benne is ott van, maga is élő tabernákulum. Megértette: Jézus nem hagyja el.
Egy másik alkalommal, hallgatótársaival Floridába indultak evangelizálni a tengerpartra. Éjszaka a templomban énekelve érintette meg: hogy nem a halálé az utolsó szó, mert Jézus feltámadt, és él! Azelőtt úgy gondolta magáról, hogy jó ember, de kiderült, hogy bizony ő is ítélkezik, gőgös és irigy. Meg akart javulni, viszont minél inkább igyekezett, annál több frusztráció érte a sikertelensége miatt. „Mary, Isten pontosan ott tart téged, ahol neked lenned kell”– mondta egy barátja. Átélte, hogy semmi az Úr előtt, képtelen bármit tenni, hogy érdemes legyen az Úr szeretetére. Jézus viszont feltétel nélkül szeret, ekkor átadta élete „sofőrülését” Jézusnak és az óta együtt utaznak.
Isten gyógyítani akar, akár csodálatos módokon is – mondta. A gyógyuláshoz azonban meg kell bocsátanunk, ha ezt nem tesszük meg, nem tudjuk kinyitni az Úr számára az ajtót. Egyszer egy katolikus iskolában tartott előadást, aminek végén egy tanárnő megosztotta vele betegsége kétéves történetét, azóta nem gyakorolja a férje a hitét. Először megbocsátásra hívta Mary az asszonyt, hogy ezt mondja: „Nagy probléma, hogy elfordultál a hited gyakorlásától, de hagyom, hogy Isten ítélkezzen, és én nem hordozom magamban a megbántottságot.” Később levelet kapott Mary a tanárnőtől, melyben beszámolt a gyógyulásáról. Másik esetben egy férfi húsz éve nem látott jól a bal szemére, mert valaki egy ólomcsővel megütötte. Amikor megbocsátott a támadójának, a látását is visszakapta.
Tanúságtétele után közös imádságban könyörgött minden résztvevő lelkének a gyógyulásáért, a félelemtől való szabadulásért és a megbocsátásért.
Idén ünnepli alapítása 70. évfordulóját a váci székesegyház Szent Cecília Kórusa. A Varga László atya vezetésével működő együttes jubileumi hangversenysorozattal turnézik, melynek első állomása Kolozsvár volt, ahol október 12-én egy ősbemutatóra is sor került. A Magyar Kuríron megjelent írást olvashatják.
Időről időre mindannyian összetörünk, megszenvedünk visszafordíthatatlan veszteségeket, elveszítünk valakit, valamit. Ebben a beszélgetésben ahhoz igyekszünk segítséget nyújtani, hogy a gyászhoz kapcsolódó tévhitek ne mélyítsék tovább a fájdalmat, megleljük a gyógyulás útját és egyben képesek legyünk támogatóan jelen lenni a gyászban egymás számára is. Graf Orsolyával, a Gyászfeldolgozás Magyarország Központ munkatársával, gyászfeldolgozás módszer specialistával Király Eszter beszélgetett a Lélekjelenlét podcast 15. adásában.
Szent Imre ereklyéje érkezett a szalmatercsi templomba 2025. szeptember 7-én, a szentmise alkalmából pedig megtelt a templom, a gyergyóditrói testvérek a csíksomlyói Szűz Mária áldását hordozó lobogóval érkeztek és énekelve vonultak be. Kapás Attila plébános a búcsúmise elején megszentelte a Szent Imre szobrot ábrázoló templomi zászlót, emlékeztetve a hit és a közösség erejére. Alább Tőzsérné Dudás Erika írását olvashatják.
Október 21–22-én ünnepelte a Gödöllői Premontrei Apátság közössége a Szent Ágoston prépostsági templom felszentelésének első évfordulóját. A kétnapos eseménysorozat keretében tartották a templom alapítására örökségét felajánló Sopronyi Kálmánka (1924–1937) egykori premontrei diák és szüleinek újratemetését is. A Magyar Kuríron megjelent írást adjuk közre.
Idén október 12-én ünnepelték a ságújfalui Szent László-templom búcsúünnepét. A templom belső tere új színeket kapott, az egyházközösség pedig a harangok zúgásával és közös imával adott hangot a megújulásnak. A több évtizedes hagyományt idéző templom 1939. októberi felszentelése óta most az új festés adta meg a hátteret az ünnepi szentmisének, amelyet Kapás Attila plébános vezetett. Szónokként Kovács Gábor diakónus, a Váci Egyházmegye Karitász igazgatója érkezett. A nap üzenete nem csupán a falak színéről szólt, hanem a hit megújulásáról, a közösségépítésről és arról a bizalomról, amely a helyi híveket összeköti. Dénes Katalin írását közöljük.2025. november 6. csütörtök
Lénárd
Abban az időben vámosok és bűnösök jöttek Jézushoz, hogy hallgassák őt. A farizeusok és az írástudók zúgolódtak emiatt, és azt mondták: „Ez szóba áll a bűnösökkel és együtt étkezik velük.”...
Összes program »