» HÍREINK »
A folyamatról:
Az előadás, mely a Szentszék által kiadott Vademecumra és a megjelent internetes forrásokra támaszkodik, november végére el is készült. Régiós programjainkra többségében a 12-30 éves korosztály jár, elsősorban őket szerettük volna megkérdezni.
Időközben egy ifjúsági kérdőív gondolata is megszületett bennünk, mely 2022. február elején jelent meg a Váci Egyházmegye nagyobb szabású központi kérdőívének szerkesztőivel egyeztetve. Az ifjúsági kérdőívet 142-en töltötték ki, túlnyomórészt Váci egyházmegyei hívő fiatalok, de akadnak köztük felnőttek, egyházmegyénken kívüliek és ateisták, vagy a katolikus hithez csak lazán kötődő kitöltők is.
Tapasztalat:
Az ifjúsági találkozók szervezése nem volt zökkenőmentes, annak ellenére sem, hogy útmutatóval is készültünk, és nyitottak voltunk az önkéntes fiatalok felmerülő kérdéseire. Bár a szokásos régiós találkozókhoz képest nem nagy szervezési változásokra volt szükség, a kivitelezésből látható, hogy akadtak kihívások:
Végül mind a hat Ifjúsági Lelkészséghez tartozó ifjúsági régióban megvalósultak a szinodális találkozók, és mindenhonnan érkeztek be írott anyagok a találkozókon megvalósuló csoportbeszélgetésekből, összesen kb. 200-250 fiataltól. Ezenkívül egy plébániai ifjúsági csoportból, emellett a régiós találkozókon szolgáló csoportvezetők két előkészítő megbeszélésén elhangzott beszélgetésből származnak még válaszok. Ezzel párhuzamosan érkeztek a kérdőív eredményei is.
Az ifjúsági szinodális kérdőív statisztikái, eredmények:
A megkérdezettek 95%-a teljes mértékben, vagy nagyon erősen hisz Isten létezésében, illetve 95%-ban római katolikusnak vallotta magát. Csupán 2% nem tartotta magát egyik felekezethez tartozónak sem. 54% vallásosnak tartja magát, követi az egyháza tanítását. Emellett 32% néhány fenntartás mellett szintén vallásos és követi egyháza tanítását, így ők összesen a válaszadók 86%-a. 31% nem jár egyházi közösségbe, 37% (52 fő) jár plébániai csoportba, 39% valamelyik ifjúsági régióba (is) jár, 11% pedig valamely más lelkiségi mozgalomhoz (is) tartozik. A legtöbben hetente, vagy havonta járnak (20-20%) közösségbe.
Míg a mennyországban szinte mindenki hisz, addig 11% inkább nem, vagy nem hisz a pokol létezésében. A reinkarnációban 17% hisz, vagy inkább hisz, és csak 58% utasítja el egyértelműen. A kabalában/talizmánban is hisz 10%, bár volt, aki ez alatt ereklyéket értett. Szentmisére a válaszadók 58%-a hetente, vagy gyakrabban jár, hacsak nem beteg. Ezekből látszik, hogy nem csak egy idealizált elit töltötte ki a kérdőívet.
Arra a kérdésre, hogy mennyire érzik magukat elfogadva a közösségükben, 45% jelölt maximális pontszámot, 30% pedig majdnem maximálisat (7-ből 6 pontot). Összesen 7% inkább nem, vagy egyáltalán nem érezte magát elfogadva. Hogy mennyire érdekli az Egyházat (vagy közösségüket) a véleményük, csak 17% jelzett maradéktalanul pozitívan. 7-ből 6 pontot 28% adott. 16% nem, vagy inkább nem érzi, hogy érdekes lenne a véleménye.
Arra, hogy kiknek kellene, hogy az Egyház jobban meghallja a hangját, a következő eredmények születtek: Fiatalok (49%), rendetlen magaviseletű fiatalok (42%), hátrányos helyzetűek (29%), hívő civilek (26%), értelmiségiek (18%), idősek (16%). 4% szerint az Egyház mindenkit meghallgat, továbbá 3% azok aránya, akik szerint az Egyházban szeszélyes, érdekektől függ, hogy éppen ki van meghallgatva.
Örömteli, hogy a kitöltők, ha kértek, legtöbbször valós segítséget kaptak az Egyháztól problémájukra (58%), ugyanakkor ha visszajelzést adtak, javaslatot tettek valamivel kapcsolatban, akkor csak 36% gondolja úgy, hogy ezt megfontolta az adott egyházi személy, vagy munkatárs. 35% úgy gondolja, hogy nem volt hatása a visszajelzésének.
A szentmisére járás iránti attitűdöt is vizsgáltuk:
Hitük forrásaként tekint a misére a válaszadók 67%-a, ugyanakkor az érdekesebb prédikációt 28%, az igényes zenét 23% hiányolja. A tapsolós-dicsőítős szentmise szimpatikus lenne 23%-nak, miközben a régi rítust igénylők is elérik a 12%-ot (17 fő). 20% szívesebben járna, ha a barátai is ott lennének és 10% igényelné, hogy legyen valami feladata a misén.
Konfliktuskezelés a közösségben:
Örvendetes, hogy 28% közösen megbeszéli, és megoldást keres a konfliktusra, illetve további 18% hasonlóképpen cselekszik, annyi kivétellel, hogy a papé a végső döntőszó, ez összesen 46%. Emellett 17% azt állította, hogy közösségében nem fordulnak elő konfliktusok. Egy-egy válaszadó a pap és a közösségvezető magaviseletére, konfliktuskerülésére, a közösség magára hagyására panaszkodik, vagy, hogy a közösség nem nyitott a válaszadó saját megoldási javaslataira.
Arra a kérdésre, hogy válaszadóink szerint az Egyház általában hogyan hoz meg döntéseket, a következő válaszok születtek:
Azt is kifejezték a válaszadók, hogy pozitív (48%), vagy negatív (18%), esetleg közömbös számukra (27%) az Egyházban folyó döntéshozás. Ebből kitűnik, hogy van elégedetlenség, de nem ez az általános. A közömbösség megelőzte az elégedetlenséget.
Rákérdeztünk, mennyire jelent számukra problémát, hogy a plébánossal egyeztessenek a közösségi programokat illetően. 47% számára nem jelent problémát, és 17% jelzett úgy, hogy néha nehéz elfogadni a pap álláspontját. Csupán 5% jelezte, hogy kerülik az ilyen interakciókat.
Kíváncsiak voltunk még, hogy a válaszadók szoktak-e imádkozni, Szentlelket hívni a közösségben, amikor döntéshelyzet van. Erre a kérdésre 44% azt válaszolta, hogy nem a döntések kapcsán imádkoznak, 27% pedig szintén szokott, és döntéshelyzetben is ezt teszi.
Arra a kérdésre, hogy mit kellene tennie az Egyháznak többek megszólítására, a következő eredmények születtek:
A szinodális ifjúsági találkozókon felmerülő témák és a fiatalok meglátásai:
A következőkben szeretnénk bemutatni elsősorban a személyes ifjúsági programokon megvalósult szinodális beszélgetések eredményeit, néhány helyen kiegészítve a kérdőív odavágó egyéni válaszaival, hiszen a cél éppen az volt, hogy akik nem tudnak eljönni, azok is véleményt formálhassanak, a többiekkel együtt. Mindazonáltal gyűjteményünk nem teljes, hiszen a Vademecum értelmében 10 oldalban maximalizálnunk kelett írásunkat. A bővebb dokumentum az interneten itt érhető el. A teljesség igénye nélkül, rövidített módon a következőket tudjuk kiemelni:
A csend szerepe
A visszajelzések szerint a fiataloknak van igénye a csendre és sokat jelent számukra pl. az ifjúsági hittan kereteiben szervezett Szentségimádás.
Kötött foglalkozások, katolikus intézmények
A fiatalok többfelől megerősítették, hogy a kötelező iskolai hit- és erkölcstan órákat, szentmiséket nem tudják befogadni, ha nem értik a célját, vagy számukra nem rokonszenves, nem hiteles ember tartja őket. A kreatív hittanokat viszont szeretik, a szerető, befogadó, hiteles elöljárókra felnéznek.
Szívesen veszik, ha közéjük mennek pl. szerzetesek, akikkel kapcsolatépítés, beszélgetés történhet. A negatív helyett a pozitív jutalmazást részesítik előnyben.
Külön kiemelendő a katekéta és pedagógus személye: A fiatalok akkor szólíthatók meg az iskolán túli programra, ha a hitoktató megszervezi és elhozza a gyerekeket.
Integráció vagy szegregáció?
Idősebb fiatalok állapították meg (20-30 évesek), hogy fontos terület az iskolai misszió, de nem lehet az elitképzés a cél: félő, hogy sokszor a leszakadó, ugyanakkor egyre népesebb rétegek evangelizálása elmarad, miközben a katolikus iskolákban is az oktatás minősége kerül célkeresztbe az élő hitre jutás helyett, ami azt eredményezi, hogy végül senkit sem evangelizáltunk sikeresen. Az evangélium hirdetésének az iskola és a hitoktatás csak eszköze.
A bensőséges közösség hatalmas ereje
A legtöbb fiatal ezzel kapcsolatban fogalmazott meg kritikát, vagy éppen jó tapasztalatot. A beszélgetések túlnyomó részében téma volt a befogadó közösség jelentősége, melyről összegezve a következő megállapításokat teszik a fiatalok:
Többen arra számítanak, hogy a jövőben ez a létforma él majd tovább, tehát kis, egymásba kapcsolódó mustármag-közösségek, közben a népegyházi feltételek eltűnnek.
Örömteli, hogy van tapasztalat a bérmafelkészítő alkalmakon kialakult közösségekről, mely pozitívan él a fiatalban. Többen tanúságot tettek amellett, hogy a Mente plébániai és regionális közösségei több fiatal szerint megfelelnek a fent taglalt közösségi forma jó részének, és nagyon szeretnek ezekbe tartozni. Ellenpéldaként hozzák azokat a közösségeket, ahol a ,,kisebbeket” nem hallgatják meg, ahol a hangadóknak a véleménye a mérvadó, a bezárt körök, ahova nem szívesen csatlakoznak be.
A pap személye a fiatalok szemében
A fiatalok egyik csoportja nagyon szereti a papokat, ragaszkodik hozzájuk, jól együtt tud velük működni és imádkozik is értük. Sokan megemlítették, hogy örülnének, ha több pap, sőt, több fiatal pap lenne. Minden esetre negatív visszajelzések is érkeztek, melyeket részletezünk:
E visszajelzések egy atyai és egyben baráti, nyílt, a fiatalokat is meghallgató papot hiányolnak, akinek jelenlétében nincs félelem, és az elfogadást, támogatást tapasztalhatják.
Sokan megfogalmazták, hogy a papok túlterheltek, elképesztő terheket hordoznak értünk, így segítségre lenne szükségük. Volt, aki párhuzamot vont a paphiány és a közösséghiány között.
Többfelől érkezett visszajelzés a papok magányosságával és annak hátrányaival kapcsolatban: „Szuper lenne, ha az atyák is közösségben élhetnének, nem elszeparálva a közösségtől, így (…) saját példájuk által jobban tudnák segíteni a problémákkal küzdő híveiket.” Mások ugyanezt a problémát a papi cölibátus eltörlésével gondolnák orvosolni.
A fiatalok javaslatai a papság és a fiatalok kapcsolatához:
A lelki vezető (akár pap, akár civil) és a lelki vezetés
Tapasztalatok:
Igények:
Felmerülő témák:
A hitelesség igénye:
A fiatalok kevesebb képmutatásra, több hiteles jelenlétre vágynak. Az a tapasztalatuk, hogy aki hitelesen éli meg a keresztény hitét, attól könnyebben fogadják a vallási nevelést is. Ha jó példákat látnak maguk körül, akkor az felkelti az érdeklődésüket, ez evangelizációs eszköz is.
Egy válaszadó szerint a hiteles ember nem akarja magát jobbnak és szentebbnek láttatni, hanem őszintén kommunikál a hibáiról, küzdelméről is.
A tanúságtétel fontossága, és a tanúságtevő életforma, mint tanító eszköz
A tanúságtétel és a példakép, illetve az ezekkel azonos jelentésű tartalmak összesen legalább nyolc alkalommal felmerültek a beszélgetésekben.
A megtérésről:
A megtért, Istennek átadott élet, az elkötelezettség sokak válaszában megjelent. Szerintük újra és újra meg kell térnünk, mert az ilyen elkötelezett emberek képesek az Egyházat építeni.
Az emberek megtérésre segítéséről is írtak. Ennek eszköze lehet sok minden, de nem szabad, hogy az eszközök a megtérés fölé kerüljenek fontossági sorrendben, pl. a katolikus iskola, a hitoktatás mind eszközök, és nem cél. Írtak arról, hogy a befogadó közösség, a közösségben működő Szentlélek, illetve a közösségbe való meghívás is a megtérés táptalaja.
Spirituális légkör, igények az Egyházzal kapcsolatban
A fiatalok egy olyan egyházra vágynak, ami a befogadó közösségeknek megfelelő táptalajt biztosít, ahol fontosnak érzik magukat, ez helyenként meg is valósul. A fiatalok gyönyörű képeket használtak az Egyház leírására (hajó, hegy, csepp és tenger, fa). Látható, hogy a fiatalok egy részének pozitív látásmódja van az Egyházról, de nézzük, milyen igényeket jegyeztek föl:
Fizikai légkör
A fiataloknak is fontos az a fizikai légkör, amit az Egyházban tapasztalnak. Ez a légkör is képes sugallni a befogadást, vagy a távolságtartást, és azt, hogy a fiataloknak, vagy kívülállóknak mennyire van helye az adott közösségben.
Tanítás, prédikáció - misén és általában
Válaszadóink jelentős visszajelzést adtak az Egyház igehirdetésével, kommunikációjával kapcsolatban. Az egyik csoport a jelen helyzettel kapcsolatos visszajelzést adott, a másik pedig konstruktív javaslatokat is tett. Először nézzük a szubjektív megállapításokat:
Most pedig nézzük a fiatalok észrevételeit, javaslatait:
A fentiekből látható, hogy a fiatalok nem egy kilúgozott egyházi tanításra vágynak, hanem az Egyház valóságára, csak az nem mindegy, hogyan magyarázzák el nekik.
További megállapítások a szentmiséről
A visszajelzések alapján a liturgia egy olyan esemény, ami bár hitünk titka, oda járni nem kedv kérdése, és alapvetően nem is evangelizációs eszköz, mégis annak légköre nagyban meghatározza, hogy a fiatalok mennyire érzik magukat otthon az Egyházban, mint közösségben, így annak hangulata, légköre kihatással van az Egyház egész életére.
Az Egyház, mint jó, ügyes szervező:
A fiatalok nem fogalmaztak meg kritikát az Egyház szervezeti létével szemben. Annak működésére azonban tettek megállapításokat és javaslatokat:
Médiajelenlét, médiamisszió, reklám-marketing
A fiatalok úgy látják, szükség lenne a médiában való fokozottabb egyházi jelenlétre, de nem akárhogy. Fontosnak tartanák igényesen reklámozni a közösségi eseményeket kívülállók felé. Hasonlóképpen az Egyház programjait, segítő szolgálatait is gyakrabban kellene hirdetni, és hogy hol, milyen szolgálatokra lehet jelentkezni.
Lehetne szó a lelki vezetésnél és prédikációnál taglalt témák televíziós feldolgozásáról. Igényes, nem erőltetett keresztény filmek bemutatására, akár készítésére, majd lejátszására is igény volna. Tanúságtételek színtere is lehetne a média.
Igény az átláthatóság, melyben a média segíthet: azon vádszerű kérdések megválaszolása, hogy az Egyház milyen pénzeket kap, mire fordítja, fontos és hasznos kommunikáció lenne.
Az Egyház kapcsolata kifelé
Hogyan evangelizáljunk hatékonyan? Ezt írták a fiatalok:
E bekezdésen belül érdemes figyelmet fordítani az Egyház és a politika kapcsolatára. A fiatalok megkérdezésének időszaka éppen kampányidőszakra esett. Picit többen voltak, akik negatívan értékelték a magyar Egyház általánosan ismert politikai állásfoglalását, az állami pénzforrásokra való ráhagyatkozást, de nem sokkal maradtak el mögöttük, akik támogatják a politikai megnyilvánulást, de ott is a függetlenség, a példaadás, iránymutatás dominál.
A fiatalok hozzáállása az Egyházhoz:
A fiatalok sokszor nem tudják még eldönteni, pontosan mit csinálnának szívesen. Bátorítják egymást, hogy merjék megvalósítani az ötleteket. Többen látják a felelősségüket a cselekvésben a közösségszervezés, az új emberek meghívása és a szolgálatok vállalása kapcsán. Felvállalják, hogy tanulniuk kell az Egyházról, az emberekről, Istenről, politikáról, sőt, a nyitottságról is. Közben erősen megjelenik, hogy sok leterheltséget kapnak, véges az energiájuk.
A fiatal, de hivatásra még nem talált felnőttek keresése, a nekik való közösségek kis száma is szembetűnő. Egyértelműen segítségre lenne szükségük.
Körülmények, melyben Egyházunknak missziós küldetése van:
A fiatalok úgy látják, tömeges a szokásból vallásos kötődésű, de nem élő hitű szülők és fiatalok aránya. A szentségekhez járulók jó része a szentség felvétele után elhagyja az Egyházat annak ellenére is, hogy többfelé szigorodtak egyes feltételek.
A szolgálatra való pl. egy éves elköteleződés, de még a közösségbe, vagy misére járás is nehéz a fiatalok sokat változó világában.
Nehézség, hogy az elfogadás természetes úton főleg személyes szimpátián múlik, ezen változtatni kihívás, ráadásul a fáradtság, leterheltség is nehezíti a mások iránti toleranciát.
Hogyan képzelik el a fiatalok a jövő Egyházát?
Az előbbi bekezdésekben foglalt igényekből is látszik, milyen Egyházat látnának szívesen a fiatalok, mégis álljon itt néhány önálló pont. Elsősorban a kérdőívből érkeztek be válaszok ezzel kapcsolatban. Ilyen Egyházra számítanak a fiatalok:
Összegzés - hogyan tovább?
E szinódusi dokumentum alapján elmondható, hogy a fiataloknak konkrét visszajelzéseik és konkrét válaszjavaslataik vannak az Egyházzal kapcsolatban. A fent leírtakat összesítve szembetűnőnek találtuk az alábbiakat. Vastag, dőlt betűkkel jelezzük a megoldási ötleteinket, gondolatainkat. Az alábbi szöveg tehát a Vademecum értelmezése szerint azokat a legjelentősebb pontokat gyűjti össze, ahol a visszajelzések alapján úgy látjuk szükség volna gyógyulásra, megtérésre:
Segíthet, ha a plébániai közösségi tér nem azonos a paplakkal, ez feszültségforrás.
Amit mi, a Váci Egyházmegyei Ifjúsági Lelkészség a saját munkánkra nézve mindenképp hasznos eredményeknek, megállapításoknak látunk, az a fiatalok szomjúsága a komolyság, a hiteles tanítás iránt, mely utóbbinál fontos, hogy a fiatalokat is érdeklő kérdésekkel kapcsolatban tegyen az illető tanulságot. Ezenkívül elvisszük magunkkal a tanúságtétel fontosságát, a zenei igényességet és egy kicsit a médián is érdemes lesz gondolkodnunk. Mindazonáltal e dokumentum még további gondolkodásra, tervezésre kell, hogy késztessen minket. Ajánljuk a dokumentumot az egyházmegyei szintézist készítő bizottság elé, ha bármi hasznosat találnak benne, ami az egyházmegyei szintézisben hasznos lehet, és érdemes a továbbküldésre, használják fel, hiszen a fiatalok bíznak abban, hogy a hangjuk meghallgatásra talál.
Köszönjük mindenkinek az e dokumentumhoz való hozzájárulását!
Vác, 2022. április 20.
2024. október 15. kedd
Teréz
Egyik beszéde alkalmával meghívta Jézust egy farizeus, hogy étkezzék nála. Ő el is ment, és asztalhoz telepedett. Amikor a farizeus látta, hogy Jézus étkezés előtt nem mosott kezet, megütközött rajta. Az Úr ekkor így...