CSALÁDPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
TEREMTÉSVÉDELEM
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
Templomok miserendje »
» HÍREINK »
Milyen módszerekkel lehet csökkenteni a kisgyermekek klímaszorongását és megalapozni környezettudatos anyaghasználatukat? Hogyan hatnak az ökokuckók, iskolakertek, szabad terek a kisgyermekek személyiségfejlődésére, és milyen módon segíthetnek a korai idegennyelvi fejlesztésükben? Milyen alternatív programok, jó gyakorlatok léteznek? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a szakemberek a VII. Kisgyermeknevelési Konferencián (Brunszvik Teréz Szakmai Napok) Vácon és Martonvásáron 2022. október 10-11-én.Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Martonvásár önkormányzatával együttműködve idén is megrendezte az – immár hagyományosnak tekinthető – Kisgyermeknevelési Konferenciáját (Brunszvik Teréz Szakmai Napok) 2022. október 10-11. között, amelynek fókuszában ezúttal a kert és a szabadtér nevelésben betöltött szerepe állt. Az Apor oktatói és TDK-s hallgatói mellett más hazai és külföldi pedagógus szakemberek is tartottak előadásokat a konferencián – angol és német nyelvű szekción is részt lehetett venni.
A Kert és élménypedagógia: „jó gyakorlatok” bemutatása a szabadtéri oktatás-nevelés témájában című kerekasztal-beszélgetés során olyan előadók cseréltek véleményt, akik releváns tapasztalattal rendelkeznek az óvodák és általános iskolák területén történő szabadtéri nevelésben. A beszélgetés hallgatói megismerhették, hogyan lehet tanösvényt vagy közösségi kertet kialakítani egy óvoda udvarán; esővízgyűjtőt létrehozni és fenntartani; megfigyelni és aktívan tenni a hüllő, kétéltű, madár, rovar- és emlősök védelméért a gyerekekkel együtt, játékos módon; vagy irodalmi foglalkozásokat tartani a kertben. Bemutatták a „Fiúról Apára” program „négy elem” módszertanát is a Cselekvéssel és oktatással a klímaszorongás ellen kisgyermekkorban című kerekasztal-beszélgetésen, amely gyakorlat magában foglalja az óvodapedagógusok képzését és a gyermekeknek szóló, környezettudatosságra nevelő bábjátékok, kiadványok, színezők, egyéni és csoportos játékok alkalmazását is.
A The role of the outdoor education and school gardens in early second language development (A szabadtéri nevelés és az iskolakertek szerepe a korai idegen nyelvi fejlesztésben) című angol nyelvi szekció során olyan szabadtéri oktató-nevelő jó gyakorlatokat, módszereket ismerhettek meg a résztvevők, amelyek segítenek a tartalomalapú (amikor az idegen nyelv a tanulás csatornája) idegen nyelv tanításában és az inkluzív (befogadó, esélyegyenlőséget biztosító) nevelésben. Az előadások során felvázolták, hogyan lehet az idegennyelv-oktatást meseösvénnyel, dalokkal, mondókákkal, közmondásokkal, drámagyakorlatokkal, vagy akár sárból készült konyhával megreformálni.
„A német „óvoda” - „Kindergarten” szónak önmagán és eredeti célján túlmutató mai jelentősége van, mivel napjaink intézményes nevelő-oktató munkája egyre jobban eltávolodik a valóságtól, ezen belül a természettől. A gyermeknevelés hitelességének is fontos lépése lenne visszatalálni mindkettőbe, így ezt tettük meg az idei Kisgyermeknevelési Konferencia fő témájává. Nagy örömünkre szolgál, hogy bemutathattuk a Föld napi pályázatunkra beérkezett, a környezettudatosság témakörében készült, tehetséges óvodások és iskolások alkotásait is” – emelte ki Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora.
A konferencia váci helyszínén Dr. Gloviczki Zoltán, a főiskola rektora és Megyeriné Dr. Runyó Anna tanszékvezető, a pályázat zsűrijének elnöke nyitotta meg a „Hogy érzi magát a Föld?” – Föld napi kreatív alkotópályázat munkáiból összeállított kiállítást, amelyet egy hónapig tekinthetnek meg az érdeklődők.
*
Apor Vilmos Katolikus Főiskola
A Váci Egyházmegye fenntartásában álló, pedagógus- és szociálpedagógus képzéssel, valamint a hitéletben segítőként dolgozók (kántorok, katekéták, lelkipásztori munkatársak) képzésével foglalkozó felsőoktatási intézmény. A Zsámbékon 1929-ben alapított tanítóképző szellemi- és jogutódja. Alap- és mesterképzésein a hallgatók államilag elismert BA és MA diplomát szerezhetnek, de az intézmény számos szakirányú továbbképzéssel is segíti a már diplomával rendelkezőket. Székhelye Vác festői szépségű egyházi központjában, a Székesegyház szomszédságában álló történelmi épület, emellett Budapesten egy modern, XXI. századi igényességű campusszal is rendelkezik. A főiskola szakmai tevékenysége tudományos ismeretekre és nemzetközi kapcsolatokra épülő oktatási gyakorlat alapján, katolikus szellemben – így más vallású, gondolkodású jelentkezők felé is teljesen nyitottan – zajlik, különös hangsúllyal az atipikusan fejlődő gyermekekre fókuszáló és alternatív pedagógiai módszerekre.
Forrás és kép: Apor Vilmos Katolikus Főiskola
A 2025. év mint jubileumi szentév rendkívüli esztendőnek bizonyult az életünkben. Ferenc pápa felhívására a remény zarándokaiként éltük át ezt az időszakot. A szentévet követően sem szűnünk meg a remény fáklyáját égve tartani – ahogy a Szentatya fogalmazott. Utóda, XIV. Leó pápa egy rendkívül fontos szempontot emelt ki beköszönő beszédében, mintegy a remény egyik vágyott gyümölcsét, a békét: „Béke veletek! Ez a feltámadt Krisztus békéje, fegyvertelen és lefegyverző béke, alázatos és állhatatos béke. Istentől származik, attól az Istentől, aki mindnyájunkat feltétel nélkül szeret.” (Róma, Szent Péter bazilika, 2025. május 8.)
A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom búcsújával lezárult az az egész éves lelki és kulturális eseményekből álló programsorozat, amellyel a templom felszentelésének 170. évfordulójára készültek a plébánia hívei. A búcsúnapi szentmisét Marton Zsolt megyéspüspök mutatta be 2025. december 7-én. A szentmisén a templomot építtető Károlyi család leszármazottja, gróf Károlyi László is részt vett.
A váci székesegyház karnagya, Varga László atya nevét szinte mindenki ismeri. Évtizedek óta vezeti az idén hetvenéves Szent Cecília Kórust, emellett hetente műsort szerkeszt a Katolikus Rádióban, az OMCE központi igazgatója és zenei vezetője a Magyar Liturgikus és Egyházzenei Intézetnek. A zene iránti szeretete hamar kitűnt, gyermekkorában Budapesten kántorképzőbe járt, majd pappá szentelése után diplomáit az OMCE Karnagyképzőn és a Zeneakadémián szerezte. Szakterületei az egyházzene, karvezetés és a zeneszerzés.
A gyermek óriási ajándék, hatalmas öröm forrása a szülők és az egész társadalom számára. Manapság sajnos a házaspárok kb. egy ötöde szembesül azzal a mély fájdalommal, hogy családjukba nem érkezik meg a várva várt gyermek. A szeretet azt diktálja, hogy minden olyan segítséget megadjunk a számukra, amely nem ellentétes a születendő gyermek javával, jogaival. Az MKPK 2025. december 4-én megjelent közleményét adjuk közre.2025. december 10. szerda
Judit
Abban az időben Jézus így szólt az őt követő emberekhez: „Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradtak vagytok, és terhek alatt görnyedtek: én felüdítelek titeket! Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert...
Összes program »