
» HÍREINK »
Alkotás, mesék és legendák, játék és mozgás. Ezekből a programokból tevődött össze az ötnapos alkotótábor, melyet első alkalommal szerveztek meg a Váci Egyházművészeti Gyűjteményben. A tábor egyedülálló kezdeményezés – tudtuk meg Koncz Kingától, az intézmény igazgatójától -, mert „bár sok helyen van múzeumpedagógiai program, ritka az, amely egy ötnapos tábor keretében valósul meg, ráadásul egy egyházmegyei intézményben. A hét során egyértelművé vált, hogy a szakralitás témája izgalmas és kimeríthetetlen, mivel a tárgyakhoz kapcsolódó eredettörténeteket nagy érdeklődéssel fogadták a gyerekek” – fejtette ki az igazgatónő, aki a tábor főszervezője is volt.
Az alkotótábor célja az volt, hogy az Egyházművészeti Gyűjteményben fellelhető kincsek közelebb kerüljenek a gyerekekhez, valamint, hogy azoknak technikai sajátosságaival a gyakorlatban is megismerkedhessenek. A hét folyamán a szakrális terek, az ereklyék, az üvegablakok és az ikonok témakörében mélyültek el. Minden napot egy rövid prezentáció vezetett be, amelyet Marosi Eszter építész, a tábor szakmai vezetője tartott, aki a Magyar Művészeti Akadémián egy három éves ösztöndíjprogram keretében komplex művészeti neveléssel foglalkozik. Eszter olyan szemléletformáló oktatóanyagot állított össze, melyet rajz- és vizuális nevelés órákon lehet felhasználni. „A módszertana elméletben szépen ki van dolgozva, és most öröm volt számára is, hogy az összegyűjtött háttéranyagot a gyakorlatban is alkalmazhatta. A szakrális témára a gyerekek ebben a korban még nyitottak, nincs bennük semmiféle előítélet, így szabadon tudják megosztani a gondolataikat” – mesélte Koncz Kinga igazgatónő.
Az előadást a hallottak átbeszélése követte, majd miután a gyerekek megfigyelték a kiállított értékeket, az egyéni és közös alkotás útján próbáltak kapcsolódni hozzájuk. „Erősen tárgyközpontú volt a tábor, mert ennek a generációnak szüksége van arra, hogy valami kézzelfoghatót létrehozzon. Annak érdekében például, hogy a gyerekek jobban megértsék az ereklyék mibenlétét, megalkothatták a sajátjukat az ujjukról vagy a kezükről, majd ereklyetartót is készítettünk.” Koncz Kinga az alkotás menetét is ismertette; alapanyagként először szilikont használtak, amibe a gyerekek belenyomhatták az ujjukat, miután pedig az anyag megmerevedett, látványbetonnal öntötték ki a formát, ezt később kifestették. De a gyerekek saját üvegablakukat is elkészítették; egy nagy méretű fotókartonra vetítették az árnyékukat, amit aztán körbevágtak, és tetszésük szerint kidíszítettek. „Egy ilyen alkotótábor után a gyerekek számára a templomtér átalakul, hiszen megértik például, hogy az üvegablak nem csak esztétikai célokat szolgál. Megismerik azt is, hogyan készül egy ilyen ablak, mit ábrázol, mi a színek üzenete, szimbolikája.” A tábor – melynek 15 résztvevője volt – ugyanakkor nem csak hívő, vallását gyakorló gyermekek számára volt nyitott.
„Fontos volt számunkra, hogy a táborozók személyes ízlése, és ilyen módon a személyiségük is kibontakozzon az alkotás során. A foglalkozások komplexek voltak, amelyeket az iskolában egy tanórán nem lehetne véghez vinni anyag-és időhiány miatt. Az alkotás egy folyamat volt, azaz a tárgyak nem rögtön készültek el, hanem sokszor félretettük őket, és később újra elővettük. Így nagy sikerélmény volt, amikor elkészült egy mű.”
A gyűjtemény épülete élettel telt meg, a vidám, bizalmi légkörű táborról nem csak a gyerekek, a szülők részéről is pozitív visszajelzések érkeztek. „Ritkán tapasztalható az, hogy a kisiskolás korosztály ilyen közel mehet egy múzeumban a tárgyakhoz, hogy beleláthatnak abba, hogyan áll össze egy kiállítás. Nagyon izgatottak voltak, hogy a színfalak mögé láthattak. Azt is tapasztaltam, hogy a múzeum közvetlenebbül tud szólni a felnőttekhez, ha a gyerekeiken keresztül már van egy pozitív élményük.”
A tábor utolsó napjára szervezett kiállítás során minden gyermek a saját szüleinek, valamint a hozzá érkező rokonoknak bemutatta a hét folyamán készült alkotásokat, ezt követően pedig együtt bejárták a múzeumot. Koncz Kinga igazgatónő elmondta; a tábor létrejötte igazi csapatmunka volt. „Az egyházmegye különböző intézményeitől sok segítséget és odafigyelést kaptunk, hálás vagyok ezért.” Abban bíznak, hogy az alkotótábor hagyományteremtő lehet, és a jövőben még több iskolából érkeznek majd alkotni vágyó gyermekek.
2025. július 6. vasárnap
Csaba
Az apostolok kiválasztása után Jézus kiválasztott más hetvenkét tanítványt, és elküldte őket kettesével maga előtt minden városba és helységbe, ahová menni szándékozott. Így szólt hozzájuk: „Az...