
» HÍREINK »
„Először a tanmenetek és óratervek kidolgozásával kezdem a készülést az új tanévre, ez egy több napot igénybe vevő folyamat. Korábban már megismerkedtem a Jöjj, kövess engem! és a KETT pedagógiai módszerekkel, szeretném ezen módszerek alapján is felépíteni a hittanórákat, ehhez pedig jól fel kell készülnöm” – mesélte az Aszódon oktató hittanár. A Jöjj, kövess engem! egy karmelita lelkiségű hitoktatási módszer, mely a szemlélődő imán, a csenden alapul. Célja, hogy a diákok személyes kapcsolatba kerüljenek Istennel, hogy megtapasztalják a Szentlélek működését– és minderre az óra keretein belül legyen lehetőségük. A KETT-módszer pedig egy Európa-szerte elismert, mély pszichológiai-teológiai hátterű pedagógiai szemlélet, melyet Franz Kett német valláspedagógus dolgozott ki. A KETT-módszer egyszerre hat az értelemre, érzelemre és kreativitására, az egész embert igyekszik nevelni, továbbá fejleszti a gyermekek érzelmi intelligenciáját is.
Pongó Csilla arról is beszélt, honnan tud inspirációt meríteni a hittanórák kivitelezéséhez. „Segítségemre van a Katolikus hittan - ötlettár nevű Facebook-csoport is, ahol sok kreatív felvetéssel, módszerrel találkozom. Sok munkát teszek bele abba, hogy a hittanóra megérintse a gyerekeket. Idő, mire kigondolom, milyen eszközöket használjak fel, mit mondjak, hogyan közelítsek meg egy témát. Utánaolvasok a különböző módszereknek, sablonokat vágok ki, anyagokat varratok, színes képeket, szemléltető anyagokat nyomtatok. A gyerekek arcára kiülő öröm miatt megéri a befektetett energia.”
Azonban figyelembe kell venni azt is, hogy az adott korcsoportú gyerekek mit tudnak befogadni. „Különböző korosztályú gyerekekkel dolgozom együtt, az ötödikesek teljesen mást igényelnek, mint a nyolcadikosok. Az alsósok óráira alapanyagok szintjén jóval többet kell készülnöm.”
A hittanár megosztotta, hogy Fábry Kornél püspök egyik zenés feldolgozását is bevitte az év kezdetén a hittanórákra. „Nemrégiben Fábry Kornél megzenésítette Az Úrral való egység imáját, ami engem nagyon megfogott, úgyhogy megtanítottam a hittanos gyerekeknek is. Van, hogy elküldöm a szülőknek, mivel foglalkoztunk aznap az órán, így tettem ezzel a dallal is. Nem sokkal később rám írt egy édesanya, és megköszönte, hogy elküldtem nekik ezt a dalt. Nem ismerte korábban, de most már minden nap eléneklik, és hálás, hogy ezzel a szép imádsággal indult az új tanévük. Öröm számomra az, hogy hittanárként a gyerekek által a családok életére is pozitív hatással lehetünk.”
A nyári szünet utáni visszatérés azonban nem mindig egyszerű. „Egyik kollégám mondta, hogy lehetőleg ne úgy gondoljunk az évkezdésre, hogy milyen kár, hogy vége van a nyárnak, hanem inkább örüljünk annak, hogy újra hirdethetjük az Evangéliumot! Augusztusban még nem ebben a lelki állapotban voltam, kicsit magam alatt voltam, amikor is elérkezett a katekéták képzésének ideje. Eleinte nem is nagyon akartam részt venni a táborban, de aztán nagyon örültem, hogy jelen voltam. Fantasztikus élményben volt részünk, nagy-nagy lelki töltetet kaptunk!”
Csilla elmondta, hogy a hitoktatási igazgatóság tagjai gondoskodtak a résztvevők lelki feltöltődéséről, és az ismerkedős játékok révén már az első nap közösségé formálódtak. „A képzés során mentálhigiénés gyakorlatok segítségével dolgozhattunk fel olyan helyzeteket, melyek a szolgálatunk közben érnek bennünket. A képzés egyik kiemelkedő része volt, mikor megértettük, hogy bár úgy érezzük, a minket körülvevő nehézségek ellenünk vannak, de rajtunk múlik, hogy a „székek háttal vagy velünk szembe fordulva”, vagyis értünk is lehetnek.”
A tábor egyik napján zarándoklatot tartottak, ennek legemlékezetesebb része az oltárkészítés, valamint a szabadtéri szentmise volt. „Amikor láncban állva adtuk egymásnak a nehéz farönköket, hogy felépítsük az oltárt, sokan gondoltunk arra, hogy mindannyian ugyanazért a célért szolgálunk. Együtt, egymást támogatva pedig sokkal könnyebb.”
„Sokat jelentettek Balogh László atya elmélkedései is” – mesélte lelkesen Csilla. „A szabadtéri misén mondottak különösen nagy hatással voltak rám: Jézus tudja - mondta Laci atya. Jézus tudja, milyen nehézségekkel küzdünk, ahogyan azt is tudja, hogy a ránk bízottak is megküzdenek a maguk nehézségeivel. Minden további szakmai tanítás, különféle módszerek megismerése is a javunkra vált. Bennem, és többünkben is felerősödött a vágy, hogy többet imádkozzunk Püspök atyánkért, papjainkért és egymásért.”
A tábor utolsó napján visszajelzést adhattak a katekéták vezetőiknek. „Elmondtuk nekik, hogy régen félelemmel tekintettünk rájuk, azonban a tábor alatt tapasztalt emberségük és szeretetük miatt már nem félünk tőlük. Nagyon jó közösség alakult belőlünk, a tábor résztvevőiből, lelkiekben is feltöltődtünk. Mindenkinek csak ajánlani tudom a képzést.”
Minden hittanárnak és katekétának sok erőt és áldást kérünk a most kezdődött tanévre!
(A második képen látható hittanosok az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium 3.b katolikus diákjai.)
2025. június 30. hétfő
Pál
Amikor Jézus látta, hogy nagy tömeg veszi körül, meghagyta tanítványainak, hogy hajózzanak át a Genezáreti-tó túlsó partjára. Ekkor egy írástudó lépett hozzá, és így szólította meg: Mester, követlek...