
» HÍREINK »
Az alkotás mely folyamata rejti a legtöbb kihívást az Ön számára?
Számomra a tervezés a legnehezebb, még ha meg is vannak adva bizonyos keretek. A Püspök úr számára készített kelyhet – melynek egyik felén egy bárány, azaz a Feltámadt Krisztus jelképe található, másik felén pedig Nagy Szent Gergely pápa – hosszú idő volt megtervezni. Ez persze nem azt jelenti, hogy éjjel-nappal a tervezőasztalnál ültem, hanem sokkal inkább, hogy mindig vártam azt a pillanatot, amikor eszembe jut egy jó ötlet. Legfőképp a talp beosztásával, ornamentikájával küzdöttem, de miután megvoltak a tervek, már csak el kellett készíteni a tárgyat, és ez számomra az egyszerűbb rész. A kehely elkészítése másfél hónapot, míg a mellkereszté körülbelül két hetet ölelt fel. Kézműves formaalakítást végzek, nem alkalmazok ipari technológiát, tehát megveszem a legyártott lemezt, ami teljesen sima, 7 tized milliméter vastag, és tárcsákat vágok ki belőle, majd azt a satun felkalapálom különböző szerszámokkal. Így alakítom ki a kehelyformát és a talpformát, amit utána feltöltök szurokkal, ez a folyamat hetekig is eltart. Ezután felrajzolom a motívumokat, és a formába belecizellálom a mintákat. A két fő motívum a kehelynél véséssel került megmintázásra.
Honnan gyűjtött inspirációt a püspök liturgikus tárgyainak elkészítéséhez?
Nagy Szent Gergely pápa Marton Zsolt püspök úr egyik kedves szentje, így nem volt kérdés, hogy neki rá kell kerülni a kehelyre. Utánaolvastam a pápa életének, több ábrázolást is megnéztem róla; mivel Gergely pápa sokat tanulmányozta a Bibliát és sokat írt, az attribútuma a toll és a galamb lett. Ez utóbbi a Szentlélek jelképe, aki sugallta neki az írásokat. Kérdés volt, hogy cizellálással vagy véséssel kerüljön a pápa a kehely kosár részére, végül úgy döntöttem, hogy vésem, mert a gyűrűn is véset van, és így összekapcsolódik a két tárgy.
Mesterem Ozsvári Csaba ötvösművész sokat használt ókeresztény motívumokat, így a Grúziából eredeztethető levélmintákat is, amelyek megtalálhatók a mellkereszten és a kelyhen is. Én is szívesen alkalmazom ezt az ornamentikai elemet, mert az ókeresztény kortól kezdve a folytonosságot képviseli. Szeretem a szimmetriát, bár általában egy kicsit eltérek attól, de az alapkoncepció szimmetrikus marad.
Mi szerepel még a mellkereszten?
Krisztus öt sebe, bár nem szándékosan terveztem így. A keresztbe vörös gránátköveket helyeztem el, melyek Krisztus vérét és a megváltást szimbolizálják. Álmomban kaptam meg azt a képét, hogyan osszam el a kicsi gránátokat, és Varga Lajos püspök úr számára – aki a megrendelőt képviselte és aki történész, az Országos Gyűjteményi Központ igazgatója -egyértelmű volt, amikor meglátta az elkészült keresztet, hogy azon Krisztus sebei jelennek meg. Sokat néztem kelta kereszteket is, melyeken a vonalak, mint kötelek futnak egymásba, és ezt a motívumot is igyekeztem visszaadni Zsolt püspök úr keresztjénél.
Melyek a leggyakoribb szimbólumok, amelyeket megjelenít a liturgikus tárgyakon?
Krisztust valamilyen módon mindig meg szoktam jeleníteni. Az ornamentikában a levéldíszítést szintén gyakran alkalmazom. Sok mindennel találkozunk, inspirációt szívunk magunkba a múzeumi kiállításokból, liturgikus tárgyakból, és ezek szépen lassan lecsepegnek az ember gondolataiba, a megfelelő pillanatban pedig összeállnak egy képpé.
Ha egy motívum nem a tervek szerint sikerül, mennyire van lehetőség javítani?
A technikától függ, van-e lehetőség a javításra. A kalapálás szerencsés, mert akkor nem veszek el az anyagból, rontás esetén vissza lehet kalapálni a tárgyat. A cizellálásnál is lehet simítani, lágyítani az anyagot, majd átformálni a mintát. Vésésnél viszont nincs lehetőség javítani, mivel ebben az esetben kikerült egy darabka az anyagból. Ha javítani kell, annak nyoma fog maradni, mert ha a kikerült darabot forrasztóval ráviszem a felületre, idővel másképp fog sötétedni.
Hogyan készül fel lélekben az alkotásra? Szokott imádkozni?
A tervrajzkészítésnél szoktam imádkozni. A műhelyemhez közel van egy evangélikus templom, ahol délben és este 7 órakor megszólal a harang, ilyenkor én is elmondok egy rövid imát. A munkafolyamatok közben természetesen gyakran jönnek elő problémák, amikor nem tudom, hogyan fogok egy adott kihívást megoldani. Sokat segít ezekben a helyzetekben az Istenhez fohászkodás, az elcsendesülés, mert sokszor más szemszögből tudok rátekinteni a feladatra, és újra nekilendülve látom csak meg a probléma megoldását.
Miért tartja fontosnak, hogy a liturgikus tárgyak szépen meg legyenek munkálva? Hogyan segít a kegytárgyak díszítettsége közelebb Istenhez?
Az ember törekszik a szépre, a jóra, és ez a Teremtő Atyaistennek is egy fontos ihletése. Isten Teremtő, és mi, mint az Ő képére teremtett személyek, szeretnénk ebben is Hozzá hasonulni. Abban látom az alkotás lényegét, hogy értelmeset tudok alkotni, nem csak egy díszt vagy pusztán egy funkcionális tárgyat hozok létre. A liturgikus tárgyak magasabb szintet képviselnek, mert az ember és Isten közötti kapcsolat közvetítő eszközei. Bár van, aki szerint a kehely lehetne egy egyszerű porcelánedény is, mert a szellemiség a fontos, és a liturgiát meg lehet így is tartani. Én azon a véleményen vagyok, hogy ha épp nincsen más, akkor egy egyszerű edény is megteszi, de alapvetően törekednünk kell a szépre. Ha elmegyünk egy ünnepre, annak megadjuk a módját; éppígy a liturgikus tárgyak is ünnepélyességet kölcsönöznek a szertartásoknak. A kegytárgyakon szereplő ábrázolások vonzzák az ember tekintetét, figyelmét. Még ha valaki nem is foglalkozik a vallással, de mondjuk lát a múzeumban egy liturgikus tárgyat, elgondolkodik, hogy vajon miért ilyen díszes, miért ilyen szép? Akarva-akaratlanul is elkezd foglalkozni a hit kérdéseivel. Ezért gondolom azt, hogy a kegytárgyaknak formailag, díszítettségükben is mutatniuk kell az istenit.
Fekete Ágnes
Szabó János fotó: Ambrus Marcsi, Nyíregyházi Egyházmegye
2025. június 24. kedd
Iván
Amikor elérkezett Erzsébet szülésének ideje, fiúgyermeket szült. Szomszédai és rokonai meghallották, hogy milyen irgalmas volt hozzá az Úr, és együtt örült vele mindenki. A nyolcadik napon jöttek, hogy körülmetéljék...