CSALÁDPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
TEREMTÉSVÉDELEM
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
Templomok miserendje »
» HÍREINK »
Január 25-én a Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) és az Organikus Pedagógia Egyesület (OPE) organikus konferenciát és díjátadó ünnepséget szervezett a PüspökVác Látogató- és Rendezvényközpontban. A rendezvény keretében négy, az EKIF fenntartásában működő iskola kapta meg az Organikus Nevelési Intézmény kitüntető cím viselését tanúsító oklevelet. A nap során előadást tartott az organikus pedagógia módszeréről Uzsalyné dr. Pécsi Rita neveléskutató, dr. Puskás Balázs EKIF főigazgató, valamint dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora. Az eseményen részt vett Marton Zsolt váci megyéspüspök is.Dr. Csáki Tibor atya, az EKIF hitéleti referensének nyitógondolataival vette kezdetét az organikus pedagógia konferencia január 25-én, szombaton. „Sok reménytelen helyzettel találkozunk az oktatás világában; túlterhelt tanárok és diákok, elavult oktatási rendszer. A régi eszközök már nem hatékonyak az oktatásban – Jézus is felhívja a figyelmünket, hogy az új bor új tömlőbe való.” Az atya az érzékelhető nehézségek ellenére mégis a reményre buzdította a jelenlévőket. „A Jóisten nekünk ajándékozta Joseph Kentenich pedagógiáját, az organikus pedagógia szemléletét, amelyben megtestesül az Evangélium. Ez a szemlélet kovász tud lenni, mely által a Szentlélek működik.”
Jézus tanítási módja nem egyezik meg azzal, ahogy ma az iskolákban zajlik az oktatás – kezdte meg előadását dr. Puskás Balázs EKIF főigazgató, aki elsőként Krisztus példaadására mutatott rá. „Vegyük például a vihar lecsendesítését! Jézus fölébred, látja, hogy vihar van, és azt mondja: »csönd legyen!« A vihar elül, ezt a tanítványok látják és hisznek. A mai oktatás viszont nagyjából úgy zajlik, mintha Jézus leültette volna a Genezáreti-tó partján a tanítványokat, eléjük tett volna egy írótáblát, és azt mondta volna: »most jegyzeteljetek! Én Isten fia vagyok. Hatalmas. Írjátok le mindannyian! Péter, te is írjad! Le tudom csendesíteni a vihart. Júdás, leírtad? Le tudom csendesíteni a vihart. Hiszitek ezt?« Óriási a különbség a kettő között. Az iskolákba vissza kell csempészni a személyességet, a hitelességet és a személyközpontúságot.” Az EKIF, mint egyházi intézményfenntartó, fontosnak tartja, hogy irányt mutasson, segítse az iskolákat és pedagógusokat. Pécsi Rita neveléskutató közel 10 éve ismertette meg az EKIF munkatársaival az organikus pedagógia lényegét, az intézményfenntartó azóta rendszeresen szervez a szemléletet bemutató képzéseket, régiós és országos konferenciákat, sőt, néhány éve az Organikus Pedagógiai Egyesület is megalakult. „Jó keresztényeket és becsületes állampolgárokat kell nevelnünk; az életre kell nevelnünk a gyermekeket, és ehhez bizony sokkal többre van szükség, mint a kognitív ismeretek átadására” – zárta gondolatait a főigazgató.
Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora kifejtette, hogy ismert és világos útmutatások léteznek arról, milyennek kéne lennie az oktatásnak. „Hisszük, hogy a Jóisten képmására vagyunk teremtve – így a szépet, a jót, az igazságot kereső, a világot megismerő és értő személynek kell lennünk, és gyermekeinket, diákjainkat is e szerint kell nevelnünk.” A rektor elmondta, hogy a Katolikus Egyház a II. Vatikáni Zsinat idején többek között megfogalmazta, milyen elvárasai vannak a katolikus nevelési intézetek felé. „Az Egyház azt mondja, hogy az oktatás a nevelés szolgálatában áll, és felelős, mérlegelő, belátó ifjakat kell nevelnie, a pedagógia és a pszichológia legkorszerűbb eszközeit felhasználva. Ha egy neveléstudományi szakkönyvet kinyitunk, azt olvassuk, hogy ma az iskola dolga az, hogy alapvető tudást, tájékozottságot adjon a diákoknak, kritikus, kreatív gondolkodásra nevelje őket, hogy érett és kifejező kommunikációra legyenek képesek. Tehát a Jóisten, az Egyház, a szakemberek és világgazdaság ugyanazt várj el az oktatástól – ezeket az elvárásokat, irányelveket pedig az organikus pedagógia képes beteljesíteni.”
Ezt követően dr. Pécsi Rita neveléskutató előadása következett, aki az organikus pedagógia meghonosítójaként a szemlélet lényegét tárta az érdeklődők elé. „Az organikus pedagógia az életet hosszú távon kívánja szolgálni. Ez a szemlélet a diákok életkorának megfelelő és személyre szabott belső motivációt ösztönöz, az élmény- és tevékenységközpontú tanítási tartalmakat keresi, miközben az eredeti személyiség kibontakoztatását segíti elő.” A szakember elmondta; az organikus pedagógia az IQ mellett még hangsúlyosabbnak tartja az EQ, azaz az érzelmi intelligencia fejlesztését.
Az előadások után került sor a díjátadó ünnepségre, melynek keretében a díjazott iskolák bemutatkoztak, majd megkapták az Organikus Nevelési Intézmény kitüntető cím viselését tanúsító oklevelet. Négy, az EKIF fenntartásában működő iskola vált hivatalosan is organikus intézménnyé: a dunakeszi Krisztus Király Római Katolikus Általános Iskola, a gödi Búzaszem Katolikus Általános Iskola, az isaszegi Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola, valamint a Veresegyházi Katolikus Gimnázium. Az iskolákban hasonló módszertani eszközökhöz nyúlnak; mind a négy intézményben jelen van a Családi Életre Nevelés (CSÉN) program, különféle szakköröket szerveznek a diákoknak, valamint a néptánc, a zenetanulás és a néphagyományok őrzése is nagy hangsúlyt kap. A pedagógusok hálózatos tanításra törekednek, azaz arra, hogy a különböző tantárgyakon tanult ismereteket összekapcsolják. Az említett iskolákban rendszeresen szerveznek témaheteket, projektnapokat. Több intézmény is rendelkezik iskolakerttel, ahol a diákok maguk termeszthetnek zöldségeket, gyümölcsöket és gyógynövényeket, amelyeket később felhasználnak, például technika órán sütés-főzés során. A természetben eltöltött időre, valamint az okoseszközök használatának korlátozására is kiemelten figyelnek az iskolák vezetőségei. A nemzeti és egyházi ünnepeket nem szokványos módon, hanem interaktív megközelítéssel ünneplik. Emellett mind a négy intézmény vezetője elmondta, hogy a szülőket is bevonják az iskolai programokba, így a velük való, személyes kapcsolattartás is könnyebben meg tud valósulni. A diákok rendszeresen részesülnek személyes szöveges értékelésben.
Az ünnepi pillanatokat követően a konferencia résztvevői kiscsoportokba rendeződtek, hogy megfogalmazzák kérdéseiket az organikus pedagógia gyakorlati megvalósulása kapcsán. A kérdésekre kerekasztalbeszélgetés keretében dr. Csáki Tibor atya, dr. Pécsi Rita, valamint dr. Puskás Balázs válaszolt. A rendezvényt Marton Zsolt váci megyéspüspök zárta gondolataival, aki a Váci Egyházmegye mottója kapcsán (Együtt építjük!) az Istennel és embertársainkkal való egység, illetve a közös építkezés fontosságát hangsúlyozta.
A Katolikus Karitász idén tavasszal is folytatta sikeres „Zöldellő kertek” programját, amely közel 10.000 rászoruló embernek nyújtott segítséget az önellátás és felelős kertgazdálkodás előmozdításában. A kezdeményezés 351 településen, mintegy 3000 családot ért el vetőmagokkal, palántákkal és kertészeti tanácsadással.
Tizenöt éve ápolja a színjátszás hagyományát a ságújfalui székhelyű Szent László Közösség, amely 2025. november 8-án Fülekkovácsiban lépett színpadra legújabb előadásával. A társulat ezúttal Dénes Katalin: Baradlay-levelek című művének adaptációját vitte színre, amely Jókai Mór: A kőszívű ember fiai című klasszikus regényének ihletésére született. Dénes Katalin, katekéta-lelkipásztori munkatárs, a Szent László Közösség vezetőjének beküldött beszámolóját adjuk közre.
Marton Zsolt megyéspüspök atya Dr. Varga Lajos segédpüspök atyát a Váci Székeskáptalan tagjává, olvasókanonoknak nevezte ki. A Székeskáptalan egyes tagjaihoz hagyományosan kötődnek bizonyos feladatok, amelyek egy-egy sajátos tudomány-, művészeti, illetve más egyházi tevékenységi területen elmélyült ismereteket és rendkívüli jártasságot igényelnek. Varga Lajos püspök atya vitathatatlan egyháztörténeti, egyházművészeti és széles körű teológiai ismeretei révén eddig is meghatározó szereplője volt egyházmegyénk kulturális életének. Olvasókanonoki kinevezése a megyéspüspök részéről annak általános és nyilvános kifejeződése, hogy Varga püspök atya aktív tevékenységére a kulturális és gyűjteményi területen továbbra is számít.2025. november 11. kedd
Márton
Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: Melyiktek mondja béresének vagy bojtárjának, amikor a mezőről hazajön: „Gyere ide tüstént, és ülj asztalhoz.” Nem ezt mondja-e inkább: „Készíts nekem...
Összes program »