 
	 CSALÁDPASZTORÁCIÓ
CSALÁDPASZTORÁCIÓ IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ TEREMTÉSVÉDELEM
TEREMTÉSVÉDELEM KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ Templomok miserendje »
Templomok miserendje » » HÍREINK »
 » HÍREINK » 
 Vác és a Váci Egyházmegye a házigazdája a Katolikus Társadalmi Napok (KATTÁRS) rendezvénysorozatának, amelyet szeptember 19. és 21. között rendeznek a Duna-parti városban. A KATTÁRS első napja teremtésvédelmi konferenciával kezdődött Tízéves a Laudato si’ enciklika címmel a váci püspöki palotában. A Magyar Kurír tudósítását adjuk közre.
Vác és a Váci Egyházmegye a házigazdája a Katolikus Társadalmi Napok (KATTÁRS) rendezvénysorozatának, amelyet szeptember 19. és 21. között rendeznek a Duna-parti városban. A KATTÁRS első napja teremtésvédelmi konferenciával kezdődött Tízéves a Laudato si’ enciklika címmel a váci püspöki palotában. A Magyar Kurír tudósítását adjuk közre. Ferenc pápa tíz ével ezelőtt megjelent enciklikája, a Laudato si’ fényében a teremtésvédelmet és az élet védelmét állították középpontba a váci KATTÁRS keretében megtartott délelőtti előadások.
A nap elején Weöres Sándor megzenésített verseiből hallhattak részleteket az érdeklődők a Komp Kollektíva előadásában, majd Székely János szombathelyi püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) elnöke köszöntötte a jelenlévőket, köztük Marton Zsolt váci megyéspüspököt, az MKPK családreferensét; Beer Miklós nyugalmazott váci megyéspüspököt és Áder János volt köztársasági elnököt.
Székely János a KATTÁRS küldetéséről, lényegéről szólva Martin Buber perszonalista filozófust idézte, aki szerint egy kultúra addig él, amíg kapcsolatban van azzal az éltető titokkal, ami létrehozta.
Az európai kultúra szellemi gyökérzete a görög filozófia („a valóság megismerhető és eszerint kellene élni”), a római jog („a társadalmat a méltányos jogrend kell irányítsa”), valamint a zsidó-keresztény kultúra, amelynek alapja, hogy minden ember Isten képmása, eképpen végtelen érték; a szeretetre születtünk és van örök élet.
Martin Buber gondolata nyomán tehát „nagyon is van köze az Egyháznak a társadalomhoz, napjainkban pedig égető szüksége van rá” – mondta Székely János. A német jogfilozófus, Ernst-Wolfgang Böckenförde szerint pedig a jogállam az alapjául szolgáló értékeket csak kívülről kaphatja, nem önmagától, hanem ahogy erről XVI. Benedek fogalmazott: „a vallások által megtermékenyített értelemtől”.
A KATTÁRS szeretné felragyogtatni ezt az igazságot, hogy a kereszténység termékenyítően hatott az európai társadalmakra – tette hozzá az MKPK elnöke, majd példaként említette a Nagy Szent Bazil által a Kr. u. IV. században alapított első kórházat, valamint az első ingyenes iskolát.
Az evangélium kincse áll, ragyog az európai szociális háló, a jogrendszer és a tudományos fejlődés hátterében is. A keresztény gyökerekből táplálkozó további építkezésre pedig minden jóakaratú embert meghív az Egyház” – szögezte le Székely János, majd arról is beszélt, hogy a vallás sok esetben prófétai hangként mutatkozik meg a társadalom számára.
Ahogy a Laudato si’ is üzeni: meg kell halljuk a kizsákmányolt Föld kiáltását, a szegények kiáltását, vissza kell vezetnünk a társadalmat a szeretet útjára. Az „ökológiai megtérés” lelkiismereti kötelesség, ugyanez vonatkozik az élet védelmére is a fogantatástól a természetes halálig – folytatta az MKPK elnöke.
Egy 12 éves magyar hittanos fiú történetét elevenítette fel, aki véletlenül meghallotta, hogy a nehéz anyagi körülmények közt élő szülei azon tanakodnak egy este, hogy vállalják-e a megfogant harmadik gyermeküket.
A kisfiú búcsúlevelet írt, amelyben megfogalmazta, hogy megérti a szüleit, látja a rossz körülményeket, és arra jutott, hogy ő inkább eltűnik a családból, csak hadd élhessen és születhessen meg a kistestvére.
Amikor a szülők e levelet megtalálták, végül elálltak a terhességmegszakítás tervétől. Ez is példája a prófétai hangnak, amelyet hallatnunk kell a családok vagy éppen – XIV. Leó pápa kifejezésével élve – „a fegyvertelen, lefegyverző béke” érdekében is – fogalmazott Székely János.
Ezt követően Áder János volt köztársasági elnök, a Kék Bolygó Alapítvány – és a szintén e nevet viselő podcast – alapítója szólt a jelenlévőkhöz. Többek közt felidézte, hogy röviddel a Laudato si’ megjelenése előtt találkozott Ferenc pápával, aki a párizsi klímacsúcsra készülődve megemlítette neki, hogy ennek az enciklikának a megjelentetésére készül és a pápa engedélyével ő lehetett az első, aki az audiencia után ezt az újságírókkal közölhette.
A volt köztársasági elnök az enciklikából idézte: „a Földet édenkertként kaptuk a Teremtőtől, unokáinknak ne pusztaságként adjuk tovább!”
Rámutatott, hogy bár egyre inkább érzékeljük a klímaváltozás negatív hatásait, mégsem teszünk ellene, egyénileg sem, a fiatalok azért nem, mert úgymond nem ők voltak az okozói, a középkorúak azért nem, mert erre nincs idejük, az idősek pedig azért nem, mert ez a téma már nem róluk szól.
Ezen válaszokkal szemben a keresztény alapú szemlélet a közösségvállalás felelősségéről szól. „A világ örömteli misztérium, több, mint a problémák technológiai jellegű megoldása, az egymással és a környezetünkkel való szolidaritás szemléletére van szükségünk. Van célunk és reményünk: egy kiegyensúlyozottabb, mértékletesebb, szerényebb élet, amelynek tanítóivá és tanúságtevőivé kell válnunk! A teremtésvédelem közös ügyünk, apostoli munkánk” – hangsúlyozta az elmúlt fél évszázad pápáinak tanítása nyomán Áder János, hozzátéve XIV. Leó teremtésvédelmi világnapra írt üzenetét, amelynek központi gondolata, hogy ezen a téren a legfőbb ideje, hogy a szavakat tettek kövessék.
A volt köztársasági elnök előadása után Nobilis Márió, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Gyakorlati Teológia Tanszékének oktatója, a Naphimnusz Egyesület alapítója az átfogó ökológiai szemlélet jelentőségéről beszélt. Mint mondta, az „átfogó ökológia” a Laudato si’ központi fogalma (tizenegyszer szerepel az enciklikában) és azt fejezi ki, hogy „minden mindennel összefügg”, nem szabad az élet- és a teremtésvédelem ügyét egymástól függetlenül vizsgálni, nem különíthetjük el a valóságban összetartozó rendszereket, a problémákra adott válaszaink nem szabad, hogy részlegesek és túl gyorsak, elsietettek legyenek, a világ rendszerszintű gondjait nem szabad leszűkítve látnunk, a technikai megoldásokra szorítkozva.
A krízisen úgy lehetünk úrrá, ha a szemléletváltást a politikától kezdve az életstíluson és az oktatáson át a spiritualitásig érvényesítjük. „Kulcskérdés, hogy engedjük létezni a valóság teljességét, amelynek átlátására azonban csak Isten képes. Előnyt kell adjunk a szemlélődésnek” – mondta Nobilis Márió.
A Laudato si’ 47., 63., 111., 75., 79. és 91. pontját idézve az előadó leszögezte, hogy az átfogó ökológia teszi lehetővé, hogy – Ferenc pápa szavaival élve – „mindent helyreállíthassunk, amit elrontottunk”. Már maga az ökológia is rendszerként tekint a valóságra, az „átfogó” jelleg kiterjeszti ezt a vizsgálódási modellt a valóság egészére.
Ezt az Isten által teremtett valóságot pedig nem szabad lábbal taposnunk, mintha birtokosai volnánk.
Az ember mindig hajlamos lesz a saját törvényeit és érdekeit ráerőltetni a valóságra, éppen ezért először tisztáznunk kell „az emberi lény helyét” a teremtésben; „nem állíthatjuk magunkat az Úr helyére, s azt is látnunk kell, hogy a többi teremtmény időben előbb volt, mint mi”.
Nobilis Márió a továbbiakban – Ferenc pápa nyomán – azt hangsúlyozta, hogy a környezetért való aggódásunknak egységben kell lennie az emberek iránti őszinte szeretettel, a társadalmi problémák megoldása melletti állandó elkötelezettséggel. „A Laudato si’ alapvetően nem »zöld«”, hanem társadalmi enciklika” – mondta.
A pápa e dokumentumban előrelátóan figyelmeztet mindenkit, hogy az internet világa azt a veszélyt hordozza magában, hogy az emberiség legbelsőbb gazdagsága hanyatlásnak indul: a megfontolt élet, a mély gondolkodás, az önzetlen szeretet, a bölcsesség elhal. „Az átfogó ökológia szemlélete kulcs a Laudato si’ enciklikához és a világhoz is. Ez adhat reményt” – szögezte le az előadó.
A konferencia folytatásában Keresztes Ilona, az Együtt az Életért Egyesület elnöke szólt a jelenlévőkhöz. Az Egy Élet címmel indult podcast- és videocsatorna filmjét tekinthették meg a konferencia résztvevői, majd az előadó az élet kezdetéről, védelméről és tiszteletéről beszélt a Laudato si’ szellemisége és az Együtt az életért Egyesület tevékenységének fényében.
Keresztes Ilona a mai világ problémáiról elmélkedve elmondta: „Különös világot élünk mi, akik megszülethettünk.
A gazdaságot pörgetjük, miközben a Föld sorsáért aggódunk. Őrizzük a Földet utódainknak, miközben az utódainktól féltjük a világunkat. Lassan elfogyunk, miközben túlnépesedünk.
Mindent tudunk az emberi élet kezdetéről, de nem tudjuk megmondani, hogy mikor kezdődik az emberi élet. Terjed a klímaszorongás, miközben teret hódít a teremtésvédelem.”
„Milyen Istenkép és milyen emberkép kellene ahhoz, hogy értékén tudjuk tisztelni mindazt, amit a Teremtő számunkra megalkotott? Hányszor kell még felrepülnie az embernek a világűrbe ahhoz, hogy képesek legyünk tudatosítani, hogy nem mi vagyunk mindenhatók, hanem a Teremtő?” – ezeket az életbevágó kérdéseket tette fel az előadó.
Keresztes Ilona az ember teremtett mivoltát, Istennel való szeretetkapcsolatát hangsúlyozta a tudomány mindenhatóságának tudatával szemben. Rámutatott arra az egyre szélesebb körben terjedő szemléletre, amely kijátssza egymás ellen a környezet és az élet védelmét.
Külön említette a németországi zöld párt egészségügyi és szociális miniszterét, aki az abortuszhoz való hozzáférés korlátlanságának képviselője. Hasonlóképpen zajlik „az állatok humanizálásával párhuzamosan az ember dehumanizálása” – folytatta az előadó, majd ismertette az Együtt az Életért Egyesület tevékenységét, az erőfeszítéseket, amelyeket a krízisben lévő kismamákért tesznek.
„Az anyaságot napjainkban egyre több nő tekinti fájdalmas kötelességnek, és erre szívesen és könnyedén ráerősít a feminista propaganda” – ennek következtében is beszélhetünk hazánkban napi 56 baba elvesztéséről. Az abortusz pedig cserbenhagyja a nőket, akik egyedül maradnak a kikerülhetetlen szenvedésükkel.
Keresztes Ilona felsorolta, hogy mi mindent lehetne tenni társadalmi szinten a krízisben lévő édesanyákért a befogadó otthonok számának növelésétől kezdve a védőnői szolgálat megerősítéséig, vagy az intézményekben az irántuk való tisztelet kifejezéséig. Az előadó kifejtette: „Az életvédelem mindennél fontosabb, meg kell mutatnunk, hogy az életvédő társadalom egyre erősebb tud lenni!”
Az előadások után kerekasztal-beszélgetés zajlott életvédelem és teremtésvédelem témában Nobilis Márió; Zlinszky János, tudományos főtanácsadó, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Teremtésvédelmi Kutatóintézetének tudományos főtanácsadója; Ferencz Zoltán, a Károli Gáspár Református Egyetem BTK Szociológiai Intézetének docense, a Váci Egyházmegye teremtésvédelmi referense; Keresztes Ilona, illetve Pontifex Sári, a Mindenki Születésnapja Alapítvány szóvivője, az Egy Élet Youtube-csatorna nemzetközi referense részvételével. A beszélgetést Darányiné Szabó Eszter ügyvéd, a Naphimnusz Egyesület alelnöke vezette.
A beszélgetésben többektől elhangzott, hogy az élet- és a teremtésvédelem összefügg, ahogy Nobilis Márió fogalmazott, „bárhol húzzuk meg a terítőt, az egész mozdul meg”. Ferencz Zoltán a Székely János püspök által négy évvel ezelőtt újjáélesztett egyházmegyei teremtésvédelmi referensi szolgálatról beszélt, Pontifex Sári a Mindenki születésnapja séta fontosságát hangsúlyozta, rámutatott a gyermekmentes mozgalom vagy az emberellenes irányba mutató környezetvédelem terjedésére, ellentmondásaira.
Zlinszky János a népességszám-növekedés társadalmi és természeti összefüggéseinek összetettségére mutatott rá. Ferencz Zoltán így összegzett: „Teremtettségünk elfogadása útján keressük az életünkben a harmóniát, ez adhat reményt a jövőre”.
Fotó: Lambert Attila
Körössy László/Magyar Kurír
 Szent Imre ereklyéje érkezett a szalmatercsi templomba 2025. szeptember 7-én, a szentmise alkalmából pedig megtelt a templom, a gyergyóditrói testvérek a csíksomlyói Szűz Mária áldását hordozó lobogóval érkeztek és énekelve vonultak be. Kapás Attila plébános a búcsúmise elején megszentelte a Szent Imre szobrot ábrázoló templomi zászlót, emlékeztetve a hit és a közösség erejére. Alább Tőzsérné Dudás Erika írását olvashatják.
Szent Imre ereklyéje érkezett a szalmatercsi templomba 2025. szeptember 7-én, a szentmise alkalmából pedig megtelt a templom, a gyergyóditrói testvérek a csíksomlyói Szűz Mária áldását hordozó lobogóval érkeztek és énekelve vonultak be. Kapás Attila plébános a búcsúmise elején megszentelte a Szent Imre szobrot ábrázoló templomi zászlót, emlékeztetve a hit és a közösség erejére. Alább Tőzsérné Dudás Erika írását olvashatják. Október 21–22-én ünnepelte a Gödöllői Premontrei Apátság közössége a Szent Ágoston prépostsági templom felszentelésének első évfordulóját. A kétnapos eseménysorozat keretében tartották a templom alapítására örökségét felajánló Sopronyi Kálmánka (1924–1937) egykori premontrei diák és szüleinek újratemetését is. A Magyar Kuríron megjelent írást adjuk közre.
Október 21–22-én ünnepelte a Gödöllői Premontrei Apátság közössége a Szent Ágoston prépostsági templom felszentelésének első évfordulóját. A kétnapos eseménysorozat keretében tartották a templom alapítására örökségét felajánló Sopronyi Kálmánka (1924–1937) egykori premontrei diák és szüleinek újratemetését is. A Magyar Kuríron megjelent írást adjuk közre. Idén október 12-én ünnepelték a ságújfalui Szent László-templom búcsúünnepét. A templom belső tere új színeket kapott, az egyházközösség pedig a harangok zúgásával és közös imával adott hangot a megújulásnak. A több évtizedes hagyományt idéző templom 1939. októberi felszentelése óta most az új festés adta meg a hátteret az ünnepi szentmisének, amelyet Kapás Attila plébános vezetett. Szónokként Kovács Gábor diakónus, a Váci Egyházmegye Karitász igazgatója érkezett. A nap üzenete nem csupán a falak színéről szólt, hanem a hit megújulásáról, a közösségépítésről és arról a bizalomról, amely a helyi híveket összeköti. Dénes Katalin írását közöljük.
Idén október 12-én ünnepelték a ságújfalui Szent László-templom búcsúünnepét. A templom belső tere új színeket kapott, az egyházközösség pedig a harangok zúgásával és közös imával adott hangot a megújulásnak. A több évtizedes hagyományt idéző templom 1939. októberi felszentelése óta most az új festés adta meg a hátteret az ünnepi szentmisének, amelyet Kapás Attila plébános vezetett. Szónokként Kovács Gábor diakónus, a Váci Egyházmegye Karitász igazgatója érkezett. A nap üzenete nem csupán a falak színéről szólt, hanem a hit megújulásáról, a közösségépítésről és arról a bizalomról, amely a helyi híveket összeköti. Dénes Katalin írását közöljük. Az 1956-os forradalom évfordulójának előestéjén, október 22-én koszorúzással ünnepeltek a váci hívek a püspökség előtt az önkormányzati ünnepség keretei között. Pétery József püspök emléktáblájánál dr. Varga Lajos segédpüspök mondott beszédet. Egyházmegyénkben az 1956-os forradalom- és szabadságharc egyik legfontosabb történése a hívő nép számára, hogy Pétery József püspököt hazahozták Vácra a hejcei száműzetéséből.
Az 1956-os forradalom évfordulójának előestéjén, október 22-én koszorúzással ünnepeltek a váci hívek a püspökség előtt az önkormányzati ünnepség keretei között. Pétery József püspök emléktáblájánál dr. Varga Lajos segédpüspök mondott beszédet. Egyházmegyénkben az 1956-os forradalom- és szabadságharc egyik legfontosabb történése a hívő nép számára, hogy Pétery József püspököt hazahozták Vácra a hejcei száműzetéséből.2025. október 31. péntek
Farkas 
 Az egyik szombaton Jézus betért egy vezető farizeus házába, hogy nála étkezzék. Az ott tartózkodók figyelték őt. Akkor eléje állt egy vízkóros ember. Jézus megkérdezte a törvénytudókat és farizeusokat:...
Az egyik szombaton Jézus betért egy vezető farizeus házába, hogy nála étkezzék. Az ott tartózkodók figyelték őt. Akkor eléje állt egy vízkóros ember. Jézus megkérdezte a törvénytudókat és farizeusokat:...
 Összes program »
Összes program »