CSALÁDPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
TEREMTÉSVÉDELEM
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
» HÍREINK »
Az olvasástanítás legfontosabb kérdései álltak az Apor Vilmos Katolikus Főiskola konferenciájának fókuszában„Nagy hiba az olvasástanítást a negyedik osztály végén abbahagyni. A felső tagozatban is, majd egészen a középiskola végéig, vagyis 12 éven át kellene olvasást és szövegértést tanítani, méghozzá célzottan” – jelentette ki Prof. dr. Steklács János nyelvész, az MTA-PTE Olvasási Fluencia és Szövegértés Kutatócsoport vezetője az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán szeptember 18-án megrendezett Olvasás- és szövegértés-tanulás konferencián.
A szakember kiemelte: tíz pontból álló javaslatot készítettek a hazai olvasástanítás korszerűsítéséről, az ugyanis a kutatási eredmények szerint komoly reformra szorul. A magyar iskolákban az alsó tagozat után nincs szisztematikus és folyamatos olvasástanítás, az olvasási nehézségekkel küzdő tizenévesek nem kapnak segítséget problémáik megoldásához – ám mivel a sikeres tanulásnak a szövegértés az alapja, tanulmányi eredményeik is romlanak. A legutóbbi PISA-felmérés különösen sötét képet festett a magyar gyerekek szövegértési képességéről: az eredmények szerint a 15 éves diákok negyede funkcionális analfabéta, vagyis az alapvető, a hétköznapi életben használt szövegtípusokat sem tudják értelmezni.
„Minden tanár olvasástanár” – utalt a szakember arra, hogy jelentős változás csak akkor érhető el, ha elfogadjuk, hogy az olvasás tanítása össztantárgyi feladat, vagyis nem csak a magyarórákon kell helyet kapnia. Ehhez persze nemcsak a tanító, hanem minden tanári szakon is oktatni kell az olvasástanítás módszertanát. A nyelvész beszámolt arról a friss hazai kutatásról is, amelyet 670 alsó tagozatos diák ún. hangos olvasási fluenciájáról készítettek. Az eredmények egyértelműek: az, hogy a gyerekek milyen tempóban, mennyire pontosan olvasnak hangosan, és milyen a prozódia, vagyis mennyire kifejezően, értelmezően olvasnak, erősen összefügg a szövegértéssel.
Biztonságos tanulási környezet kell a fejlődéshez
„Az emberi agy nem olvasásra készült, de ott van rá a lehetőség az agyi hálózatban” – mondta Prof. dr. Csépe Valéria akadémikus, a HUN-REN TTK Agyi Képalkotó Központ emeritus kutatóprofesszora, aki a kognitív pszichológia és az idegtudomány irányából, az agyi folyamatokat követve vizsgálja az olvasást. A kutatási eredmények pedig egyértelműen arra mutatnak, hogy a jelenleginél jóval tovább kellene olvasást és szövegértést tanítani az iskolákban, változatos módszerekkel és szövegekkel.
Komaság Margit pszichopedagógus, a Carl Rogers Személyközpontú Óvoda és Általános Iskola pedagógusa azt is kiemelte, az olvasástanulásban fontos szerepe van a biztonságos tanulási környezetnek. „Ennek része például, hogy visszajelzéseket adjunk a gyerekeknek arról, hol tart az olvasásban, de tanítóként nem minősítek, nem osztályozok. Ennek nagy értéke van, mert így azt a motivációt, amivel a gyerekek az iskolába érkeznek, megtarthatjuk” – fogalmazott.
Nem mindegy, milyen szövegeket kerülnek a diákok elé
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola konferenciáján részt vevő szakemberek egyetértenek abban: a motiváció fenntartása az olvasástanítás egyik legkritikusabb pontja. Kulcsfontosságú, hogy milyen szövegeket visznek be a pedagógusok az órákra, milyen közös olvasmányok kerülnek a gyerekek elé. Több szakember kiemelte, hogy az olvasóvá nevelésben a populáris irodalmat, illetve a gyermeklektűrt is hatékonyan lehet használni a klasszikus és kortárs művek mellett.
A konferencia szekcióülésein gyakorló pedagógusok, logopédusok és gyógypedagógusok, valamint egyetemi-főiskolai oktatók, kutatók arról is megosztották tapasztalataikat, hogyan lehet a gyerekek nyelvi fejlődését támogatni, milyen jelentősége van a meseválasztásnak az óvodai nevelésben, és milyen módszereket alkalmaznak hatékonyan a hátrányos helyzetű, illetve a sajátos nevelési igényű diákok olvasástanítása során.
Forrás és kép: AVKF
Karácsony Jézus Krisztus születésének ünnepe. Ő a világ Megváltója, minden nép Üdvözítője. Benne és általa Isten sorsközösséget vállalt minden emberrel, különösen is a szegénnyel, a beteggel, a szenvedővel és a bűnössel. Jézus az Isten Országát hirdette meg és hozta el erre a világra, az igazságosság és a kegyelem, a szeretet és a béke Országát. Megnyitotta az emberiség számára az örök élet, a végső beteljesedés útját. Aki nyitott szívvel befogadja az ő evangéliumát, az hitben, reményben és szeretetben élheti az életét. A Magyar Katolikus Egyház honlapján megjelent üzenetet olvashatják.
Adventi lelki napra gyűltek össze december 13-án, szombaton Karancsságon mindazok, akik a várakozás időszakát közösségben, elmélyüléssel és örömmel szerették volna megélni. Az Irgalmas Jézus Cigánymisszió, a helyi Bárka Karitász Csoport, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Szent Ferenc Szegényei Alapítvány összefogásával megvalósuló cigánypasztorációs program gazdag lelki és közösségi élményt kínált kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A szentmisét Marton Zsolt váci püspök celebrálta a Szent István király templomban. A Nool.hu tudósítását olvashatják.
Dr. Varga Lajos életét végigkísérte a lelkipásztori szolgálat és a tudományos munka. Vallja, hogy mindkettő gazdagította: a személyes kapcsolatok ugyanúgy, mint az, ha történelmi távlatból igyekszünk ránézni a jelenre, hát még ha mindezt az örök élet távlatából tesszük. 75. életévét betöltve is tele van tervekkel. Bölcsességet és nyitottságot sugároznak szavai és még a mai szülőknek is tud kézzel fogható nevelési tanácsokat adni. A Lélekjelenlét 18. adásában Takács Bence beszélgetett a jubiláló főpásztorral.
Múlt héten a hatvani Széchenyi István Római Katolikus Technikum és Gimnázium diákjai részt vehettek a Central European Academy által szervezett rendezvényen, amelynek központi témája a gyermekek jogai voltak. A fiatalok értékes tapasztalatokkal gazdagodtak, amelyeket majd később is hasznosíthatnak. A Szent Mihály Intézményfenntartó honlapján megjelent írást közöljük.2025. december 16. kedd
Aletta és Etelka
Abban az időben Jézus ezt mondta a főpapoknak és a nép véneinek: „Erről mi a véleményetek? Egy embernek két fia volt. Odament az egyikhez, és így szólt hozzá: „Fiam, menj ki ma, és dolgozz a szőlőben!” A fiú...
Összes program »