CSALÁDPASZTORÁCIÓ
IFJÚSÁGPASZTORÁCIÓ
TEREMTÉSVÉDELEM
KÓRHÁZLELKÉSZSÉG
CIGÁNYPASZTORÁCIÓ
BÖRTÖNPASZTORÁCIÓ
» HÍREINK »
Augusztus 26-án és 27-én szakmai konferenciát és lelki napot tartottak a Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatóságának (EKIF) intézményvezetői számára a máriabesnyői Mater Salvatoris lelkigyakorlartos házban. A konferencia résztvevői az előadásokon halottak alapján együtt gondolkodhattak el azon, mit lehetne tenni intézményeikben annak érdekében, hogy az okoseszközöket a diákok megfelelő módon használják.Augusztus végén a Váci Egyházmegyei EKIF igazgatói számára az okoseszközök gyermekekre, fiatalokra gyakorolt hatásával kapcsolatban szerveztek konferenciát, melynek a lelki programok és a szakmai tájékoztató mellett fontos részét képezték neves szakemberek előadásai. Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) rektora a mesterséges intelligenciában (AI) rejlő lehetőségekről beszélt, míg Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő a digitális tér veszélyeire hívta fel a jelenlévők figyelmét.
„A gyermekek tudatos internethasználatát felejtsük el, ez olyan, mintha egy ötéves gyereket tudatos láncfűrész-használatra próbálnánk megtanítani. Ha túl korán szabadítjuk a gyermekre nagy mennyiségben és nem a megfelelő tartalmat, az klinikai és idegrendszeri elváltozásokat okoz benne” – ezzel az erős felütéssel kezdte meg előadását Uzsalyné dr. Pécsi Rita neveléskutató, egyetemi tanár, aki az okoseszköz-használat különféle káros hatásairól beszélt. Az egyik káros hatás legtöbbünk számára ismerős lehet, hiszen tapasztaljuk, hogy a képernyő nézése, használata közben megszűnik a testérzékelésünk. Ez nem tűnik akkora problémának, csakhogy a testérzékelés, a mozgás szoros kapcsolatban áll egy gyermek idegrendszeri fejlődésével, és ha azt naponta két-három órára leállítjuk, maradandó károk keletkezhetnek a fejlődésben lévő fiatalban. A neveléskutató elmondta, hogy az idegkutatások alapján az agy problémamegoldó hálózata csak a valódi játék során tud kifejlődni, a játékból pedig később alkotás, felfedezés, kíváncsiság következik. A hatékony tanulásra csak a játékkal jól előkészített agy képes. „A virtuális világ nem készíti fel a fiatalokat az életre, mert amit a képernyőn megtanulunk, azt az életfeladatokban nem tudjuk jól hasznosítani.”
Mindezeken felül a túlzott dopaminlöketet adó tevékenységek – melyek közé tartozik a képernyőhasználat – elveszik az egyén motivációját, csökkentik a tanulási képességet, a figyelmet, a memóriaképességet, a valóságérzékelést, azaz beleszólnak a nem fejlett idegrendszerrel bíró gyermekek és fiatalok agyműködésébe. „Nem azt mondom, hogy egyáltalán ne éljünk a modern technológia eszközeivel, de tudni kell, hogy mennyit és mikor engedünk, és hogy mire van még szükség a gyermeknek. Mi az, ami feltétlen ne maradjon ki? Mozgott eleget? Énekelt eleget? Kapcsolódott másokhoz eleget?” A szakember megosztotta, hogy a kapcsolódás terén milyen súlyos következményekkel számolhatnak a képernyőfüggő gyermekek. „Ha az alapszükségleteink, azaz a mozgás, művészetek, érzelmek megélése, kapcsolódás, kötődés másokkal, természetben levés, valóságos tapasztalatok szerzése normális úton kielégül, a képernyőre való rászokás esélye nulla. De ha a virtuális és a személyes kapcsolódás aránya felborul – ami napjainkban a gyermekeknél sokszor így van –, akkor a test egy idő után leállítja az oxitocin termelést, aminek az lesz az eredménye, hogy az érintettet nem fogják érdekelni az emberi kapcsolatok; se a szerelme, se a barátja, se a szülője, se a gyermeke, se a munkatársa, senki.”
Pécsi Rita hangsúlyozta, hogy a gyermekeknek világos, megbízható keretekre van szüksége az okoseszközök használata kapcsán, amelyeket a szülőknek és az iskolának kell megszabnia, mert más ezt nem fogja megtenni. „A gyerek olyanná lesz, amilyenné neveltük. Ez nem fenyegetés, hanem jó hír, hiszen ez azt jelenti, hogy a kulcs még mindig a mi kezünkben van.”
A szakembert Horváth Szilárd, a gödi Búzaszem Általános Iskola igazgatója követte előadásával, aki az iskolájukban bevett gyakorlatról, az okoseszköz-használat korlátozásáról és annak sikereiről, kihívásairól beszélt. A Búzaszem Iskolában ugyanis az iskola és a szülők összefogásának eredményeként néhány éve a gyerekek sem az iskolai időben, sem otthon nem használnak személyes képernyőt, csak a legszükségesebb mértékben, így elkerülik a függőség kialakulását. A kezdeményezés onnan indult, hogy az igazgató egyre inkább érzékelte; problémát okoz az okostelefonok, a közösségi portálok használata, és ez többek között abban is megmutatkozott, hogy a gyermekek mozgása és idegrendszeri érettsége fejletlen volt, egyre több diák szorult fejlesztésre, és a kamaszok komoly önértékelési problémákkal küzdöttek. Néhány évvel később olyan kutatások láttak napvilágot, melyek alátámasztották az okoseszközök használatának káros hatásait, és Horváth Szilárd szakemberekkel egyeztetve látta, hogy csak úgy lehet a kialakult helyzeten változtatni, ha a családban is kiveszik a gyerekek kezéből ezeket az eszközöket. „Elkezdtük először a szülőket felvilágosítani és meggyőzni; ez azt jelentette, hogy minden osztályba évente legalább két szülői esten részt vettem, ahol megosztottam az új kutatási adatokat az okoseszköz-használat káros hatásairól.”
A pedagógiai program átalakításával a diákok mindkét szülőjével nyilatkozatot írattak alá, melyben megígérték, hogy gyermeküket távol tartják az okoseszközöktől, személyes képernyőtől, közösségi oldalaktól, illetve a digitális világ egyéb eszközeitől nyolcadik osztály első félévéig. „Most hetedikesek azok a gyermekek, akiknek a szülei ezt a nyilatkozatot aláírták, és úgy látom, elég jó eredményeket értünk el velük. Hozzátartozott ehhez az is, hogy minden szülőt személyesen szólítottam meg, külön leveleket címezve.”
A Búzaszem Általános Iskola diákjai, bár okoseszközöket nem használhatnak, rengeteg más, értékközvetítő és készségfejlesztő programon vehetnek részt. „A néphagyomány rítusait érdemes behozni az életükbe, mert ezek megtartó erejűek, ilyen például a kántálás, betlehemezés, szentcsaládjárás, regölés, háromkirályjárás, farsang, szabjavívás, pünkösdi királyválasztás...de természetesen nemcsak az ünnepekhez kötődően szervezünk programokat. Havonta tartunk a szülőkkel közösen táncházat, a diákok órarendjébe be van építve a néptáncóra, a kézműves foglalkozások, mint például a csipkeverés, és zenei kurzusokat is szervezünk számukra. Az iskolakertben gyógynövényeket termesztünk, melyeket később a gyerekek felhasználnak.” Az okoseszköz-használat teljes korlátozásának bevezetése előtt Horváth Szilárd igazgató több szempontot figyelembe véve elgondolkodott; vajon túl radikális lépésről lenne szó? „Mikor ezen elgondolkodtam, abban maradtam, hogy nem tudunk a dopaminnal versenyezni, következésképpen, amikor meglépjük, hogy otthon is kivesszük a gyerekek kezéből az okostelefont és a digitális világ eszközeit, akkor nem radikálisak, hanem realisták vagyunk.”
Az igazgató őszintén beszélt a nehézségekről is. „Az egyik ilyen a kompetenciamérés, merthogy a negyedikes gyerekeink nem tudják még kezelni a számítógépeket, de ezt mi bevállaltuk. Nehézség az is, hogy folyamatosan emlékeztetni kell a gyerekeket és a szülői közösséget is az okoseszközök káros hatásaira.” Emellett azonban rengeteg pozitívumot tapasztalnak. „Öröm a kapcsolatok kivirágzása, az érzelmi intelligencia, a türelem, a belátás, a tanulási képességek javulása, az idegrendszer fejlődése. Egészen máshogy, belső fegyelemmel dolgoznak a gyermekeink. Szülő-gyermek-tanár közösségben tudunk együtt lenni, és mindezek mellett a nemzeti kultúra átadása is megvalósul intézményünkben.”
Az előadások után kiscsoportokban folytatódott tovább a beszélgetés. A konferencia és a lelki nap egy négy lépésből álló, az EKIF vezetősége által kidolgozott projekt első lépése volt. A további programokról és fejleményekről az alábbi linkeken keresztül értesülhetnek.
Konferencia a diákoknak, szülőknek és pedagógusoknak az okoseszközök káros hatásairól
Hálával gondolunk ebben az évben elhunyt paptestvéreinkre: Katona István püspökre, Tóth András plébános-kanonokra, Varjú Imre kanonokra, aki az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye papjaként hunyt el, viszont korábban a Váci Egyházmegyében szolgált és Szakállas Lajos állandó diakónusra.
A Váci Egyházmegye 2026-ban ünnepli ezeréves fennállását, amelyre Marton Zsolt megyéspüspök hároméves lelki felkészülést kezdeményezett az egyházmegye közösségei számára. Az egyházmegye rendszeres találkozókkal, módszertani anyagokkal támogatja az "Élő kövek" címmel megvalósuló alkalmak helyi előkészítését, megszervezését.
"A kápolna legyen az iskola szívében, miként Jézust is a szívünkben kell hordoznunk!" A 2024-2025-ös tanév nevelőtestületi záróértekezletén hangzott el ez a felhívás Vass Bálint atyától. A közel egy évtizedes vágy 2025. december 8-án, a Boldogságos Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásának ünnepén beteljesülhetett: Marton Zsolt megyéspüspök felszentelte a Váci Piarista Gimnázium kápolnáját.
A 2025. év mint jubileumi szentév rendkívüli esztendőnek bizonyult az életünkben. Ferenc pápa felhívására a remény zarándokaiként éltük át ezt az időszakot. A szentévet követően sem szűnünk meg a remény fáklyáját égve tartani – ahogy a Szentatya fogalmazott. Utóda, XIV. Leó pápa egy rendkívül fontos szempontot emelt ki beköszönő beszédében, mintegy a remény egyik vágyott gyümölcsét, a békét: „Béke veletek! Ez a feltámadt Krisztus békéje, fegyvertelen és lefegyverző béke, alázatos és állhatatos béke. Istentől származik, attól az Istentől, aki mindnyájunkat feltétel nélkül szeret.” (Róma, Szent Péter bazilika, 2025. május 8.)2025. december 11. csütörtök
Árpád
Abban az időben Jézus így szólt az őt követő emberekhez: „Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradtak vagytok, és terhek alatt görnyedtek: én felüdítelek titeket! Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert...
Összes program »