» HÍREINK »
A Váci egyházmegye katekétái nyári táborának a Mater Salvatoris lelkigyakorlatos ház adott otthont július 25-28. között. A hitoktatási igazgatóság munkatársai mellett idén meghívást kaptak az EKIF hitoktatói és az egyházmegyei lelkészség ifjúságpasztorációs munkatársai közül is néhányan annak érdekében, hogy az azonos szakterületen és részben azonos földrajzi területen, de más-más intézményi keretek között dolgozó munkatársak megismerjék egymást és elinduljon közöttük a párbeszéd.
Az első napot önismereti blokk nyitotta, majd a konfliktuskezelés volt a téma, amelyet a hitoktatók életében előforduló szituációkon keresztül dolgoztak fel. A második napon a társadalmi témák felé nyitottak, mint a gender és a társadalmi különbségek. A témák feldolgozását itt is helyzetgyakorlatok követték. A tábor szerves részét alkotta a zarándoknap, amelyen közös oltárépítést követően került sor a szabadtéri szentmisére.
A zárónapon szakmai fórumon tehették fel kérdéseiket a katekéta munkatársak. Egymás kérdéseiből kölcsönösen épültek és tanultak. Előkerült az Y és Z generáció, valamint a magatartásproblémás gyerekek kezelésének kérdése és az a téma is, hogy vajon a hitoktatónak csak a gyerekkel vagy esetleg a szülővel is kell-e foglalkoznia. Több oldalról közelítették meg az együttműködési lehetőséget az egyházmegyei katolikus iskolák, az ifjúsági lelkészség és a hitoktatók között megerősítve azt, hogy a katekéta feladata elsősorban az, hogy istenkapcsolatra vezesse a gyereket. Munkája akkor lesz értékes, ha a hitet nem tantárgyi ismeretként, hanem élet-tapasztalatként tudja átadni. Ehhez fontos, hogy önismeretre, kommunikációra, reflexióra is rá tudja vezetni a rábízott gyerekeket a katekéta, amelyekhez a tábori program is több konkrét módszertani segítséget tudott adni. A katekéták nagyon érzékeny időszakban kerülnek kapcsolatba a gyerekkekkel, amikor jól formálhatók. Ha jó példát látnak maguk előtt, van esély arra, hogy a hitélet és a lelki élet felé terelje őket és az iskola befejezését követően hosszútávon is egyházközségek elkötelezett tagjai legyenek. Ehhez feltétlenül fontos, hogy a katekéta kreativitással tudja ellensúlyozni az iskolai kereteket és a hittanra ne eredmény- és sikerorientált tantárgyként emlékezzenek a diákok, hanem olyan órára, ahol szabadnak érezhették magukat és valamit megérezhettek Isten Országából.
A résztvevők a záróértékelésben leginkább a meghallgatást, befogadást és a közösség megtapasztalását említették, mint meghatározó élményt a négy nap alatt. Építette, felszabadította őket a sok beszélgetés, a feladatok és lelkesítette őket az az Egyházkép, amely célként megfogalmazódott bennük és amely jobban figyelembe tudja venni a mai társadalmi valóságot és mer arra reflektálni. „Társként voltunk itt egymás számára és olyan empátiát tapasztaltam meg, amit szakmai körökben még eddig nem.” „Egységben, együtt tudunk tovább dolgozni!”– mondták a résztvevők többek között a zárókörben.
A résztvevők jövő nyáron a 2. modulra jelentkezhetnek, amelynek fő témája a kísérés. Emellett folytatódnak az évközi továbbképzési alkalmak, szakmai napok és lelki töltekezésre is lesz lehetőségük.
A program összeállításában és az egyházmegye kétmodulos továbbképzésének programjának kidolgozásában és megvalósításában az alábbi munkacsoport közreműködött: Tornay Gábor hitoktatási igazgató, Balogh László atya hitoktatási referens, mentálhigiénés lelkigondozó, Jakobszen-Tátrai Zsófia mentálhigiénés családterápiás szakember, Tóth András görögkatolikus pap, mentálhigiénés lelkigondozó, családterapeuta, szupervízor.
gha
*
Interjú a kétmodulos katekétaképzésről Tornay Gáborral és Balogh Laci atyával >>>
2024. április 28. vasárnap
Valéria
Abban az időben Jézus ezt mondta tanítványainak: Én vagyok az igazi szőlőtő, és Atyám a szőlőműves. Minden szőlővesszőt, amely nem hoz gyümölcsöt bennem, lemetsz rólam, azt pedig, amely gyümölcsöt hoz,...